Katalog tekstów
-
- 20.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #10 Jak kochać gimboateistów? Aneta Rayzacher-Majewska
- 16.05.2022
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
- 13.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #9 Misje – wyobrażenia a rzeczywistość. O. Tomasz Szyszka
- 09.05.2022
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
- 06.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #8 Jak przekazywać wiarę dzieciom? Robert Kościuszko
- 02.05.2022
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
- 29.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #7 Czy Kościół boi się wolności? O. Jacek Gniadek
- 27.04.2022
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
- 24.04.2022
Status kobiety w chrześcijaństwie – odpowiedź na „listę zarzutów”
- 22.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #6 Czy małżeństwa trzeba bronić? Agata Rujner
- 20.04.2022
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
- 19.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #5 Czy zmartwychwstanie to fikcja? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
- 11.04.2022
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
- 08.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #4 Czy Bóg milczy? Ks. Marek Dobrzeniecki
- 04.04.2022
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
- 01.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #3 Skąd jest zło? Ks. Marek Dobrzeniecki
- 25.03.2022
“Rozmowy o apologetyce” #2 Jak mądrze oglądać filmy? ks. Marek Kotyński
- 11.03.2022
“Rozmowy o apologetyce” #1 Czym jest apologetyka? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
- 22.02.2022
Fałszywe oskarżenia wobec chrześcijaństwa w Kodzie Leonarda da Vinci – odpowiedź Gregory’ego Koukla
- 22.02.2022
Mitch Stokes o opieraniu metafizyki na nauce w kontekście kryzysu we współczesnej fizyce
- 22.02.2022
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część II: Najważniejsze badania nad NDE i co z nich wynika
- 22.02.2022
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część I: Ogólna prezentacja sytuacji problemowej
- 22.02.2022
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
- 21.01.2022
Stwórcze działanie Boga
- 21.01.2022
Lewis o kapłaństwie kobiet
- 21.01.2022
Jak to jest być kosmitą albo… nietoperzem? Thomas Nagel o niepowodzeniach naturalizmu w redukowaniu i eliminowaniu stanów wewnętrznych
- 20.01.2022
Chiński pokój a test Turinga. John Searle o „myśleniu” maszyn
- 20.01.2022
Kłopotliwe założenia testu Turinga na temat myślenia
- 20.01.2022
Trudności i problemy ateizmu i naturalizmu
- 10.01.2022
Czy kobiety mogą nauczać w Kościele?
- 20.12.2021
Konsekwencje wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 4)
- 14.12.2021
Dlaczego scjentyzm jest wrogiem nauki – zdaniem J.P. Morelanda
- 14.12.2021
Kobiety w Nowym Testamencie. Część II: Kościół pierwotny
- 14.12.2021
Kobiety w Nowym Testamencie. Część I: Ewangelie
- 14.12.2021
O równym statusie kobiet i mężczyzn w chrześcijaństwie
- 14.12.2021
Różne odmiany feminizmu o stosunku chrześcijaństwa do kobiet i kobiecości (w zarysie)
- 14.12.2021
Kobieta i mężczyzna w chrześcijaństwie
- 13.12.2021
Błędy w rozumieniu wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 3)
- 06.12.2021
Przyczyny wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 2)
- 29.11.2021
Czy można zrozumieć tajemnicę wcielenia? (Refleksja na Adwent, cz. 1)
- 19.11.2021
Złożone działanie Boga
- 19.11.2021
Proste działanie ze strony Boga
- 19.11.2021
Katolicka wizja świata we Władcy Pierścieni Johna Ronalda Reuela Tolkiena
- 19.11.2021
Tolkien o Opatrzności
- 19.11.2021
Teizm Silmarillionu – Eru i stworzenie świata
- 19.11.2021
J.R.R. Tolkien i chrześcijaństwo
- 25.10.2021
Inkwizycja a palenie czarownic
- 25.10.2021
Apologia Johna Henry’ego Newmana
- 25.10.2021
Apologia Gilberta Keitha Chestertona
- 25.10.2021
Halloween a chrześcijaństwo
- 25.10.2021
Pogańskie źródła Halloween
- 24.09.2021
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
- 24.09.2021
Działanie Boga powszechne i szczególne
- 24.09.2021
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
- 24.09.2021
Działanie Boga w świecie
- 24.09.2021
Wady genetyczne i upośledzenie – wyzwanie dla chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
- 24.09.2021
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część III – herezja katarska w praktyce
- 24.08.2021
Wielość podobnych mitologii a prawdziwość chrześcijaństwa – według Clive’a Staplesa Lewisa
- 24.08.2021
Chrześcijaństwo jako „prawdziwy mit” – według Clive’a Staplesa Lewisa
- 24.08.2021
Zagadka daty nawrócenia Lewisa
- 24.08.2021
C. S. Lewis. Rozum i wiara
- 24.08.2021
Nieśmiertelność duszy ludzkiej i zmartwychwstanie
- 24.08.2021
Apologia Blaise’a Pascala
- 09.07.2021
„Kim jest człowiek…”
- 09.07.2021
Skąd się biorą dusze ludzkie?
- 09.07.2021
Czym jest dusza ludzka?
- 09.07.2021
Podstawy chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
- 08.07.2021
O wyzwaniach współczesności i nie tylko. Rozmowa z Peterem Kreeftem
- 08.07.2021
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część I – ogólnie rzecz biorąc
- 26.05.2021
Inkwizycja – kontekst, bez którego zrozumieć jej nie sposób
- 26.05.2021
Inkwizycja: prostowanie wykrzywionego obrazu
- 26.05.2021
Chrześcijaństwo oskarżone
- 26.05.2021
Jak w średniowieczu Kościół rzekomo zakazywał sekcji zwłok
- 26.05.2021
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część II: Absurd niezaspokojenia i Wszechświata
- 29.04.2021
Nie ma nauki bez założeń: Epistemiczne układy odniesienia*
- 27.04.2021
Powtarzalność cudów
- 27.04.2021
Niepowtarzalność cudów a argument, że są niezgodne z nauką
- 27.04.2021
Dlaczego Clive Staples Lewis nie był pacyfistą? Argumenty świeckie
- 27.04.2021
Świadomość – trudna sprawa dla naturalizmu
- 27.04.2021
Tendencje zmian prawnych norm ochrony życia człowieka
- 27.03.2021
Aborcyjne wahadło to mit
- 26.03.2021
Jak fachowo rozpoznaje się cuda?
- 26.03.2021
Giordano Bruno spłonął na stosie – ale właściwie za co?
- 26.03.2021
Obiektywizm i subiektywizm nauki*
- 11.03.2021
Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i transcendentne
- 26.02.2021
Moralność a społeczeństwo
- 26.02.2021
Jezus jako podróbka starożytnych bogów. Co mówią znawcy religii?
- 26.02.2021
Argument kosmologiczny kalam – ujęcie naukowe*
- 22.02.2021
Kościół katolicki a teoria ewolucji
- 27.01.2021
Ewolucyjny argument przeciwko naturalizmowi*
- 27.01.2021
Scjentyzm czy naturalizm metodologiczny problemem dla chrześcijanina – według Roberta C. O’Connora
- 20.01.2021
Czy Galileusz udowodnił, że Ziemia się kręci?
- 20.01.2021
Jak nauka i religia są ze sobą powiązane*
- 14.01.2021
Einstein o relacji między nauką a religią
- 15.12.2020
Istnienie Boga. Nowy program teologii naturalnej*
- 15.12.2020
O przykładach nauki nienaturalistycznej
- 15.12.2020
Einstein o pochodzeniu religii i typach religijności
- 15.12.2020
Mankamenty nowego ateizmu
- 15.12.2020
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część I: Potrzeby wrodzone i co je zaspokaja
- 27.11.2020
Galileusz więziony i torturowany przez Kościół wrogo nastawiony do uczonego. A jak było naprawdę?
- 27.11.2020
Jak próżność i nieporozumienie przyczyniły się do problemów Galileusza z inkwizycją
- 27.11.2020
Argumenty za istnieniem Boga*
- 26.11.2020
Dlaczego Bóg objawił się tak późno?
- 26.11.2020
Czy w średniowieczu uważano, że Ziemia jest płaska?
- 26.11.2020
Czy Kopernik zdegradował człowieka, usuwając go z centrum Kosmosu?
- 26.11.2020
Clive S. Lewis o dochodzeniu ludzkości do chrześcijaństwa
- 24.10.2020
Jednostajność przyrody, a nie naturalizm jako podstawa nauki. Koncepcja Bruce’a L. Gordona
- 24.10.2020
Naturalizm metodologiczny całkowicie akceptowalny dla chrześcijanina – według Jitse’a M. van der Meera
- 24.10.2020
Alvin Plantinga o nauce augustiańskiej zamiast naturalistycznej
- 24.10.2020
Nauka bez naturalizmu?
- 24.10.2020
Petera van Inwagena argumenty na rzecz chrześcijaństwa
- 24.10.2020
Inwagen o podwójnych standardach w ocenie argumentów na rzecz religii
- 24.10.2020
Peter van Inwagen o swojej drodze do Kościoła
- 24.10.2020
Religia oczami nowych ateistów
- 08.09.2020
Monoteizm pierwotny i praobjawienie – według Wilhelma Schmidta
- 08.09.2020
Pierwsza religia ludzkości – kilka niereligijnych koncepcji
- 08.09.2020
Co Darwin sądził o idei, że to Bóg kierował procesem ewolucji?
- 08.09.2020
Poglądy teologiczne Darwina: dodatek
- 08.09.2020
Poglądy teologiczne Darwina
- 08.09.2020
“Trudne” przypadki w relacji nauki i religii
- 07.09.2020
Religia – co to takiego?
- 07.09.2020
Nowoateistyczny projekt unaukowienia etyki
- 07.09.2020
Etyka nowego ateizmu
- 25.07.2020
Stosunek nowego ateizmu do nauki
- 25.07.2020
Nic nowego pod Słońcem: na ile nowy jest nowy ateizm
- 22.07.2020
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część II: Idea Boga i argumenty na rzecz wiary
- 22.07.2020
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część I: Szok i jego przyczyna
- 22.07.2020
Clive Staples Lewis − droga do ateizmu i poza ateizm
- 22.07.2020
„Kiedyś byłem ateistą, ale…” – argument, który szczególnie boli wojujących ateistów
- 22.07.2020
Francis S. Collins – historia nawrócenia
- 06.07.2020
Kim są nowi ateiści?
- 05.07.2020
Jak nowy ateizm ma się do różnych form ateizmu?
- 02.07.2020
Czym jest nowy ateizm?
- 02.07.2020
Nowy ateizm
- 18.06.2020
Problem Bożego milczenia
- 18.06.2020
Problem zła
- 18.06.2020
Skąd zło i co z nim zrobić?
- 18.06.2020
Jak dyskutować z ateistą
- 04.06.2020
Prawo wielkoduszności
- 21.05.2020
Po co nam apologetyka? Rozmawiamy z ks. dr Markiem Dobrzenieckim
- 21.05.2020
Jak nie polemizować z ateistą?
- 21.05.2020
Apologetyka i jej metody
- 21.05.2020
Metodologia apologetyki z punktu widzenia teizmu chrześcijańskiego
- 27.04.2020
Argument z pragnień i radości
- 24.04.2020
Naturalizm w kosmologii. Część II: Problem ogólnego porządku Wszechświata
- 24.04.2020
Pięć dróg świętego Tomasza z Akwinu
- 24.04.2020
Argument kalam
- 22.04.2020
Argument z bojaźni
- 07.04.2020
Prawo miłosierdzia
- 06.04.2020
Kiedyś ludzie nie mieli pojęcia o prawach przyrody, dlatego wierzyli w cuda. Czy rzeczywiście?
- 06.04.2020
Prawo szczerości intencji i prawdomówności
- 24.02.2020
Obowiązki względem rodziców, starszych i przodków
- 24.02.2020
Prawo szczególnej życzliwości
- 24.02.2020
Prawo powszechnej życzliwości
- 18.02.2020
Wewnętrzna sprzeczność naturalizmu
- 14.02.2020
Czy cuda na pewno kłócą się ze współczesną nauką? W pewnym sensie tak, a w innym nie
- 30.01.2020
Cud: co to takiego?
- 30.01.2020
(Zawodne) sposoby odróżniania nauki od nienauki. Lepszych brak
- 30.01.2020
Uniwersalność prawa moralnego
- 30.01.2020
Dlaczego subiektywista moralny nie może narzekać? Argument ze zła na przeciwko subiektywizmowi
- 30.01.2020
Czy moralne jest to, co korzystne?
- 30.01.2020
Moralność jako instynkt
- 30.01.2020
Czy moralność to sprawa umowna?
- 30.01.2020
Zmienność moralności: dziś nie palimy czarownic
- 30.01.2020
Naturalizm w naukach o świadomości
- 30.01.2020
Czy nauka jest światopoglądowo neutralna?
- 30.01.2020
Czego nauka nie jest w stanie nam powiedzieć?*
- 30.01.2020
Co nauka może nam powiedzieć?*
- 30.01.2020
Dowód ontologiczny
- 30.01.2020
Argument z moralności
- 30.01.2020
Argumenty przeciwko naturalizmowi i na rzecz teizmu
- 30.01.2020
Czy Jezus zmartwychwstał? Odpowiedzi na popularne zarzuty
- 30.01.2020
Pozabiblijne świadectwa historyczności Jezusa
- 30.01.2020
Biblijne świadectwa historyczności Jezusa
- 30.01.2020
Najbardziej proludzka religia
- 30.01.2020
Socjobiologia wobec religii
- 30.01.2020
Religia jako wytwór społeczny
- 30.01.2020
Ateizm, materializm i naturalizm – dla bardziej zaawansowanych
- 30.01.2020
Krótka historia materializmu i naturalizmu
- 30.01.2020
Religia jako nerwica
- 30.01.2020
Religia jako niereligia
- 07.01.2020
Subiektywizm moralny i jego problemy
- 07.01.2020
Co to jest nauka?
- 07.01.2020
Jezus: kłamca, szaleniec czy Pan?
- 07.01.2020
Historyczność Jezusa i zmartwychwstania
- 07.01.2020
Dlaczego tylko jedna religia miałaby być prawdziwa?
- 07.01.2020
Chrześcijaństwo a inne religie
- 07.01.2020
Ateistyczna wizja pochodzenia religii
- 06.01.2020
Ateizm, materializm, naturalizm – o co chodzi?
2022
2021
2020
- 20.05.2022
-
Aborcyjne wahadło to mit
“Rozmowy o apologetyce” #8 Jak przekazywać wiarę dzieciom? Robert Kościuszko
Alvin Plantinga o nauce augustiańskiej zamiast naturalistycznej
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część I: Szok i jego przyczyna
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część II: Idea Boga i argumenty na rzecz wiary
Apologetyka i jej metody
Apologia Blaise’a Pascala
Apologia Gilberta Keitha Chestertona
Apologia Johna Henry’ego Newmana
Argument kalam
Argument kosmologiczny kalam – ujęcie naukowe*
Argument z bojaźni
Argument z moralności
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część I: Potrzeby wrodzone i co je zaspokaja
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część II: Absurd niezaspokojenia i Wszechświata
Argument z pragnień i radości
Argumenty przeciwko naturalizmowi i na rzecz teizmu
Argumenty za istnieniem Boga*
Ateistyczna wizja pochodzenia religii
Ateizm, materializm i naturalizm – dla bardziej zaawansowanych
Ateizm, materializm, naturalizm – o co chodzi?
Biblijne świadectwa historyczności Jezusa
Błędy w rozumieniu wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 3)
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
C. S. Lewis. Rozum i wiara
Chiński pokój a test Turinga. John Searle o „myśleniu” maszyn
Chrześcijaństwo a inne religie
Chrześcijaństwo jako „prawdziwy mit” – według Clive’a Staplesa Lewisa
Chrześcijaństwo oskarżone
Clive S. Lewis o dochodzeniu ludzkości do chrześcijaństwa
Clive Staples Lewis − droga do ateizmu i poza ateizm
Co Darwin sądził o idei, że to Bóg kierował procesem ewolucji?
Co nauka może nam powiedzieć?*
Co to jest nauka?
Cud: co to takiego?
Czego nauka nie jest w stanie nam powiedzieć?*
Czy cuda na pewno kłócą się ze współczesną nauką? W pewnym sensie tak, a w innym nie
Czy Galileusz udowodnił, że Ziemia się kręci?
Czy Jezus zmartwychwstał? Odpowiedzi na popularne zarzuty
Czy kobiety mogą nauczać w Kościele?
Czy Kopernik zdegradował człowieka, usuwając go z centrum Kosmosu?
“Rozmowy o apologetyce” #7 Czy Kościół boi się wolności? O. Jacek Gniadek
“Rozmowy o apologetyce” #6 Czy małżeństwa trzeba bronić? Agata Rujner
Czy nauka jest światopoglądowo neutralna?
Dlaczego tylko jedna religia miałaby być prawdziwa?
Czy w średniowieczu uważano, że Ziemia jest płaska?
“Rozmowy o apologetyce” #5 Czy zmartwychwstanie to fikcja? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
Czym jest dusza ludzka?
Czym jest nowy ateizm?
Dlaczego Bóg objawił się tak późno?
Dlaczego Clive Staples Lewis nie był pacyfistą? Argumenty świeckie
Dlaczego scjentyzm jest wrogiem nauki – zdaniem J.P. Morelanda
Dlaczego subiektywista moralny nie może narzekać? Argument ze zła na przeciwko subiektywizmowi
Dowód ontologiczny
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
Działanie Boga powszechne i szczególne
Działanie Boga w świecie
Einstein o pochodzeniu religii i typach religijności
Einstein o relacji między nauką a religią
Etyka nowego ateizmu
Ewolucyjny argument przeciwko naturalizmowi*
Fałszywe oskarżenia wobec chrześcijaństwa w Kodzie Leonarda da Vinci – odpowiedź Gregory’ego Koukla
Francis S. Collins – historia nawrócenia
Galileusz więziony i torturowany przez Kościół wrogo nastawiony do uczonego. A jak było naprawdę?
Giordano Bruno spłonął na stosie – ale właściwie za co?
Halloween a chrześcijaństwo
Historyczność Jezusa i zmartwychwstania
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część I – ogólnie rzecz biorąc
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część III – herezja katarska w praktyce
Inkwizycja a palenie czarownic
Inkwizycja – kontekst, bez którego zrozumieć jej nie sposób
Inkwizycja: prostowanie wykrzywionego obrazu
Inwagen o podwójnych standardach w ocenie argumentów na rzecz religii
Istnienie Boga. Nowy program teologii naturalnej*
J.R.R. Tolkien i chrześcijaństwo
Jak dyskutować z ateistą
Jak fachowo rozpoznaje się cuda?
“Rozmowy o apologetyce” #10 Jak kochać gimboateistów? Aneta Rayzacher-Majewska
“Rozmowy o apologetyce” #2 Jak mądrze oglądać filmy? ks. Marek Kotyński
Jak nauka i religia są ze sobą powiązane*
Jak nie polemizować z ateistą?
Jak nowy ateizm ma się do różnych form ateizmu?
Jak próżność i nieporozumienie przyczyniły się do problemów Galileusza z inkwizycją
Jak to jest być kosmitą albo… nietoperzem? Thomas Nagel o niepowodzeniach naturalizmu w redukowaniu i eliminowaniu stanów wewnętrznych
Jak w średniowieczu Kościół rzekomo zakazywał sekcji zwłok
Jednostajność przyrody, a nie naturalizm jako podstawa nauki. Koncepcja Bruce’a L. Gordona
Jezus jako podróbka starożytnych bogów. Co mówią znawcy religii?
Jezus: kłamca, szaleniec czy Pan?
O przykładach nauki nienaturalistycznej
Katolicka wizja świata we Władcy Pierścieni Johna Ronalda Reuela Tolkiena
„Kiedyś byłem ateistą, ale…” – argument, który szczególnie boli wojujących ateistów
Kiedyś ludzie nie mieli pojęcia o prawach przyrody, dlatego wierzyli w cuda. Czy rzeczywiście?
„Kim jest człowiek…”
Kim są nowi ateiści?
Kłopotliwe założenia testu Turinga na temat myślenia
Kobieta i mężczyzna w chrześcijaństwie
Kobiety w Nowym Testamencie. Część I: Ewangelie
Kobiety w Nowym Testamencie. Część II: Kościół pierwotny
Konsekwencje wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 4)
Kościół katolicki a teoria ewolucji
Krótka historia materializmu i naturalizmu
Lewis o kapłaństwie kobiet
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
Mankamenty nowego ateizmu
Metodologia apologetyki z punktu widzenia teizmu chrześcijańskiego
Monoteizm pierwotny i praobjawienie – według Wilhelma Schmidta
Czy moralne jest to, co korzystne?
Moralność a społeczeństwo
Moralność jako instynkt
Czy moralność to sprawa umowna?
Najbardziej proludzka religia
Naturalizm metodologiczny całkowicie akceptowalny dla chrześcijanina – według Jitse’a M. van der Meera
Naturalizm w kosmologii. Część II: Problem ogólnego porządku Wszechświata
Naturalizm w naukach o świadomości
Nauka bez naturalizmu?
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część II: Najważniejsze badania nad NDE i co z nich wynika
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część I: Ogólna prezentacja sytuacji problemowej
Nic nowego pod Słońcem: na ile nowy jest nowy ateizm
Nie ma nauki bez założeń: Epistemiczne układy odniesienia*
Niepowtarzalność cudów a argument, że są niezgodne z nauką
Nieśmiertelność duszy ludzkiej i zmartwychwstanie
Nowoateistyczny projekt unaukowienia etyki
Nowy ateizm
O równym statusie kobiet i mężczyzn w chrześcijaństwie
O wyzwaniach współczesności i nie tylko. Rozmowa z Peterem Kreeftem
Obiektywizm i subiektywizm nauki*
Obowiązki względem rodziców, starszych i przodków
Peter van Inwagen o swojej drodze do Kościoła
Petera van Inwagena argumenty na rzecz chrześcijaństwa
Pięć dróg świętego Tomasza z Akwinu
Pierwsza religia ludzkości – kilka niereligijnych koncepcji
Po co nam apologetyka? Rozmawiamy z ks. dr Markiem Dobrzenieckim
“Rozmowy o apologetyce” #9 Misje – wyobrażenia a rzeczywistość. O. Tomasz Szyszka
“Rozmowy o apologetyce” #1 Czym jest apologetyka? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
Podstawy chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Pogańskie źródła Halloween
Poglądy teologiczne Darwina
Poglądy teologiczne Darwina: dodatek
Powtarzalność cudów
Pozabiblijne świadectwa historyczności Jezusa
Prawo miłosierdzia
Prawo powszechnej życzliwości
Prawo szczególnej życzliwości
Prawo szczerości intencji i prawdomówności
Prawo wielkoduszności
Problem Bożego milczenia
Problem zła
Proste działanie ze strony Boga
Przyczyny wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 2)
Religia – co to takiego?
Religia jako niereligia
Religia jako nerwica
Religia jako wytwór społeczny
Religia oczami nowych ateistów
“Rozmowy o apologetyce” #4 Czy Bóg milczy? Ks. Marek Dobrzeniecki
Różne odmiany feminizmu o stosunku chrześcijaństwa do kobiet i kobiecości (w zarysie)
Scjentyzm czy naturalizm metodologiczny problemem dla chrześcijanina – według Roberta C. O’Connora
“Rozmowy o apologetyce” #3 Skąd jest zło? Ks. Marek Dobrzeniecki
Skąd się biorą dusze ludzkie?
Skąd zło i co z nim zrobić?
Socjobiologia wobec religii
Status kobiety w chrześcijaństwie – odpowiedź na „listę zarzutów”
Mitch Stokes o opieraniu metafizyki na nauce w kontekście kryzysu we współczesnej fizyce
Stosunek nowego ateizmu do nauki
Stwórcze działanie Boga
Subiektywizm moralny i jego problemy
Świadomość – trudna sprawa dla naturalizmu
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
Teizm Silmarillionu – Eru i stworzenie świata
Tendencje zmian prawnych norm ochrony życia człowieka
Tolkien o Opatrzności
“Trudne” przypadki w relacji nauki i religii
Trudności i problemy ateizmu i naturalizmu
Uniwersalność prawa moralnego
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
Wady genetyczne i upośledzenie – wyzwanie dla chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Wewnętrzna sprzeczność naturalizmu
Wielość podobnych mitologii a prawdziwość chrześcijaństwa – według Clive’a Staplesa Lewisa
Zagadka daty nawrócenia Lewisa
(Zawodne) sposoby odróżniania nauki od nienauki. Lepszych brak
Złożone działanie Boga
Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i transcendentne
Zmienność moralności: dziś nie palimy czarownic
Czy można zrozumieć tajemnicę wcielenia? (Refleksja na Adwent, cz. 1)
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
r
s
t
u
w
z
-
Pięć dróg świętego Tomasza z Akwinu
Czy Jezus zmartwychwstał? Odpowiedzi na popularne zarzuty
Pozabiblijne świadectwa historyczności Jezusa
Einstein o pochodzeniu religii i typach religijności
Biblijne świadectwa historyczności Jezusa
Dlaczego tylko jedna religia miałaby być prawdziwa?
Francis S. Collins – historia nawrócenia
Giordano Bruno spłonął na stosie – ale właściwie za co?
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część I: Szok i jego przyczyna
Nauka bez naturalizmu?
Jak dyskutować z ateistą
Kościół katolicki a teoria ewolucji
Historyczność Jezusa i zmartwychwstania
Pierwsza religia ludzkości – kilka niereligijnych koncepcji
Clive Staples Lewis − droga do ateizmu i poza ateizm
Status kobiety w chrześcijaństwie – odpowiedź na „listę zarzutów”
Nowy ateizm
„Kiedyś byłem ateistą, ale…” – argument, który szczególnie boli wojujących ateistów
Skąd się biorą dusze ludzkie?
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
Skąd zło i co z nim zrobić?
Apologetyka i jej metody
Uniwersalność prawa moralnego
Subiektywizm moralny i jego problemy
Argumenty przeciwko naturalizmowi i na rzecz teizmu
Ateizm, materializm i naturalizm – dla bardziej zaawansowanych
Działanie Boga w świecie
Argument kosmologiczny kalam – ujęcie naukowe*
Dowód ontologiczny
Religia jako wytwór społeczny
Religia jako nerwica
Dlaczego Bóg objawił się tak późno?
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część I: Potrzeby wrodzone i co je zaspokaja
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
Chrześcijaństwo a inne religie
Czy w średniowieczu uważano, że Ziemia jest płaska?
Cud: co to takiego?
Inkwizycja a palenie czarownic
Co to jest nauka?
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część II: Idea Boga i argumenty na rzecz wiary
Czym jest dusza ludzka?
Jezus: kłamca, szaleniec czy Pan?
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część II: Absurd niezaspokojenia i Wszechświata
Jezus jako podróbka starożytnych bogów. Co mówią znawcy religii?
„Kim jest człowiek…”
Monoteizm pierwotny i praobjawienie – według Wilhelma Schmidta
Trudności i problemy ateizmu i naturalizmu
Naturalizm w naukach o świadomości
“Trudne” przypadki w relacji nauki i religii
“Rozmowy o apologetyce” #3 Skąd jest zło? Ks. Marek Dobrzeniecki
Jak w średniowieczu Kościół rzekomo zakazywał sekcji zwłok
Jak fachowo rozpoznaje się cuda?
Krótka historia materializmu i naturalizmu
J.R.R. Tolkien i chrześcijaństwo
Problem zła
Czy można zrozumieć tajemnicę wcielenia? (Refleksja na Adwent, cz. 1)
Moralność jako instynkt
Ateistyczna wizja pochodzenia religii
O równym statusie kobiet i mężczyzn w chrześcijaństwie
Jak nie polemizować z ateistą?
Tolkien o Opatrzności
Wewnętrzna sprzeczność naturalizmu
Religia jako niereligia
Teizm Silmarillionu – Eru i stworzenie świata
Nieśmiertelność duszy ludzkiej i zmartwychwstanie
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część III – herezja katarska w praktyce
Religia – co to takiego?
Argument kalam
Kobiety w Nowym Testamencie. Część II: Kościół pierwotny
C. S. Lewis. Rozum i wiara
Ateizm, materializm, naturalizm – o co chodzi?
Jak próżność i nieporozumienie przyczyniły się do problemów Galileusza z inkwizycją
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
Argument z moralności
Socjobiologia wobec religii
Poglądy teologiczne Darwina
Najbardziej proludzka religia
Błędy w rozumieniu wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 3)
Co nauka może nam powiedzieć?*
“Rozmowy o apologetyce” #2 Jak mądrze oglądać filmy? ks. Marek Kotyński
Czy Galileusz udowodnił, że Ziemia się kręci?
Czego nauka nie jest w stanie nam powiedzieć?*
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
Kobieta i mężczyzna w chrześcijaństwie
Podstawy chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Etyka nowego ateizmu
Chrześcijaństwo oskarżone
Jak nowy ateizm ma się do różnych form ateizmu?
“Rozmowy o apologetyce” #1 Czym jest apologetyka? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
Lewis o kapłaństwie kobiet
Moralność a społeczeństwo
Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i transcendentne
Chiński pokój a test Turinga. John Searle o „myśleniu” maszyn
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część I: Ogólna prezentacja sytuacji problemowej
Problem Bożego milczenia
Zmienność moralności: dziś nie palimy czarownic
Czy nauka jest światopoglądowo neutralna?
Halloween a chrześcijaństwo
Wielość podobnych mitologii a prawdziwość chrześcijaństwa – według Clive’a Staplesa Lewisa
Dlaczego Clive Staples Lewis nie był pacyfistą? Argumenty świeckie
(Zawodne) sposoby odróżniania nauki od nienauki. Lepszych brak
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część II: Najważniejsze badania nad NDE i co z nich wynika
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
Różne odmiany feminizmu o stosunku chrześcijaństwa do kobiet i kobiecości (w zarysie)
Einstein o relacji między nauką a religią
Dlaczego scjentyzm jest wrogiem nauki – zdaniem J.P. Morelanda
Wady genetyczne i upośledzenie – wyzwanie dla chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Co Darwin sądził o idei, że to Bóg kierował procesem ewolucji?
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
Kłopotliwe założenia testu Turinga na temat myślenia
Fałszywe oskarżenia wobec chrześcijaństwa w Kodzie Leonarda da Vinci – odpowiedź Gregory’ego Koukla
Mitch Stokes o opieraniu metafizyki na nauce w kontekście kryzysu we współczesnej fizyce
Czy cuda na pewno kłócą się ze współczesną nauką? W pewnym sensie tak, a w innym nie
Galileusz więziony i torturowany przez Kościół wrogo nastawiony do uczonego. A jak było naprawdę?
Nic nowego pod Słońcem: na ile nowy jest nowy ateizm
Kim są nowi ateiści?
Czym jest nowy ateizm?
Konsekwencje wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 4)
Zagadka daty nawrócenia Lewisa
Złożone działanie Boga
Proste działanie ze strony Boga
Aborcyjne wahadło to mit
Argument z bojaźni
Prawo szczerości intencji i prawdomówności
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
Ewolucyjny argument przeciwko naturalizmowi*
Petera van Inwagena argumenty na rzecz chrześcijaństwa
Argument z pragnień i radości
Prawo powszechnej życzliwości
Kobiety w Nowym Testamencie. Część I: Ewangelie
Kiedyś ludzie nie mieli pojęcia o prawach przyrody, dlatego wierzyli w cuda. Czy rzeczywiście?
Przyczyny wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 2)
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
Czy moralne jest to, co korzystne?
“Rozmowy o apologetyce” #6 Czy małżeństwa trzeba bronić? Agata Rujner
Jak to jest być kosmitą albo… nietoperzem? Thomas Nagel o niepowodzeniach naturalizmu w redukowaniu i eliminowaniu stanów wewnętrznych
Chrześcijaństwo jako „prawdziwy mit” – według Clive’a Staplesa Lewisa
Stosunek nowego ateizmu do nauki
Czy moralność to sprawa umowna?
Apologia Johna Henry’ego Newmana
Jednostajność przyrody, a nie naturalizm jako podstawa nauki. Koncepcja Bruce’a L. Gordona
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część I – ogólnie rzecz biorąc
Inkwizycja: prostowanie wykrzywionego obrazu
Czy Kopernik zdegradował człowieka, usuwając go z centrum Kosmosu?
Czy kobiety mogą nauczać w Kościele?
Obiektywizm i subiektywizm nauki*
Peter van Inwagen o swojej drodze do Kościoła
Stwórcze działanie Boga
Katolicka wizja świata we Władcy Pierścieni Johna Ronalda Reuela Tolkiena
Apologia Blaise’a Pascala
Nowoateistyczny projekt unaukowienia etyki
Prawo szczególnej życzliwości
Apologia Gilberta Keitha Chestertona
Działanie Boga powszechne i szczególne
Argumenty za istnieniem Boga*
Pogańskie źródła Halloween
Świadomość – trudna sprawa dla naturalizmu
Metodologia apologetyki z punktu widzenia teizmu chrześcijańskiego
Naturalizm w kosmologii. Część II: Problem ogólnego porządku Wszechświata
Dlaczego subiektywista moralny nie może narzekać? Argument ze zła na przeciwko subiektywizmowi
Niepowtarzalność cudów a argument, że są niezgodne z nauką
Clive S. Lewis o dochodzeniu ludzkości do chrześcijaństwa
Alvin Plantinga o nauce augustiańskiej zamiast naturalistycznej
Inkwizycja – kontekst, bez którego zrozumieć jej nie sposób
Tendencje zmian prawnych norm ochrony życia człowieka
Mankamenty nowego ateizmu
Istnienie Boga. Nowy program teologii naturalnej*
Powtarzalność cudów
Prawo wielkoduszności
“Rozmowy o apologetyce” #7 Czy Kościół boi się wolności? O. Jacek Gniadek
“Rozmowy o apologetyce” #5 Czy zmartwychwstanie to fikcja? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
Po co nam apologetyka? Rozmawiamy z ks. dr Markiem Dobrzenieckim
Obowiązki względem rodziców, starszych i przodków
Inwagen o podwójnych standardach w ocenie argumentów na rzecz religii
Nie ma nauki bez założeń: Epistemiczne układy odniesienia*
“Rozmowy o apologetyce” #4 Czy Bóg milczy? Ks. Marek Dobrzeniecki
Poglądy teologiczne Darwina: dodatek
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
Religia oczami nowych ateistów
O wyzwaniach współczesności i nie tylko. Rozmowa z Peterem Kreeftem
Jak nauka i religia są ze sobą powiązane*
Prawo miłosierdzia
Scjentyzm czy naturalizm metodologiczny problemem dla chrześcijanina – według Roberta C. O’Connora
Naturalizm metodologiczny całkowicie akceptowalny dla chrześcijanina – według Jitse’a M. van der Meera
O przykładach nauki nienaturalistycznej
“Rozmowy o apologetyce” #8 Jak przekazywać wiarę dzieciom? Robert Kościuszko
“Rozmowy o apologetyce” #9 Misje – wyobrażenia a rzeczywistość. O. Tomasz Szyszka
“Rozmowy o apologetyce” #10 Jak kochać gimboateistów? Aneta Rayzacher-Majewska