Katalog tekstów
-
- 05.08.2022
Dowód z praw moralnych i głosu obowiązku – w ujęciu Wincentego Granata
- 01.08.2022
A jeśli ktoś z kosmosu odpowie − co wtedy?
- 25.07.2022
Przyjemności zbawionych czyli jak średniowieczni filozofowie wyobrażali sobie przyjemności w Niebie?
- 18.07.2022
Filozofia prawa natury czyli dlaczego pestka chce być drzewem
- 11.07.2022
Czy teoria ewolucji obala Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień? Joego Pucketta odpowiedź na zarzut Matthew Alpera
- 04.07.2022
Czy pragnienie transcendencji jest „nieszczęsnym” skutkiem ubocznym ewolucji biologicznej? Odpowiedź Joego Pucketta na argument Richarda Dawkinsa
- 27.06.2022
Odrzucenie antropocentryzmu. Człowiek jako problem dla świata – według niektórych teistów naturalistycznych
- 23.06.2022
“Rozmowy o apologetyce” #15 Czy Bóg stworzył świat w 7 dni? Prof. Barbara Strzałkowska
- 20.06.2022
Jak Bóg stworzył człowieka – według teizmu naturalistycznego
- 16.06.2022
“Rozmowy o apologetyce” #14 Czy Biblia jest słowem Bożym? Prof. Barbara Strzałkowska
- 13.06.2022
Emergencja czasu i przestrzeni?
- 09.06.2022
“Rozmowy o apologetyce” #13 Czy nauka stała się religią? O. Janusz Pyda
- 06.06.2022
Co nowego u neandertalczyków?
- 02.06.2022
“Rozmowy o apologetyce” #12 Powrót hipotezy Boga. O. Michał Chaberek
- 27.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #11 Jak działa Bóg? Ks. Adam Świeżyński
- 23.05.2022
Stworzenie bez początku, czyli mocny teizm naturalistyczny o stworzeniu świata
- 20.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #10 Jak kochać gimboateistów? Aneta Rayzacher-Majewska
- 16.05.2022
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
- 13.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #9 Misje – wyobrażenia a rzeczywistość. O. Tomasz Szyszka
- 09.05.2022
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
- 06.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #8 Jak przekazywać wiarę dzieciom? Robert Kościuszko
- 02.05.2022
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
- 29.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #7 Czy Kościół boi się wolności? O. Jacek Gniadek
- 27.04.2022
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
- 24.04.2022
Status kobiety w chrześcijaństwie – odpowiedź na „listę zarzutów”
- 22.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #6 Czy małżeństwa trzeba bronić? Agata Rujner
- 20.04.2022
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
- 19.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #5 Czy zmartwychwstanie to fikcja? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
- 11.04.2022
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
- 08.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #4 Czy Bóg milczy? Ks. Marek Dobrzeniecki
- 04.04.2022
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
- 01.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #3 Skąd jest zło? Ks. Marek Dobrzeniecki
- 25.03.2022
“Rozmowy o apologetyce” #2 Jak mądrze oglądać filmy? ks. Marek Kotyński
- 11.03.2022
“Rozmowy o apologetyce” #1 Czym jest apologetyka? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
- 22.02.2022
Fałszywe oskarżenia wobec chrześcijaństwa w Kodzie Leonarda da Vinci – odpowiedź Gregory’ego Koukla
- 22.02.2022
Mitch Stokes o opieraniu metafizyki na nauce w kontekście kryzysu we współczesnej fizyce
- 22.02.2022
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część II: Najważniejsze badania nad NDE i co z nich wynika
- 22.02.2022
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część I: Ogólna prezentacja sytuacji problemowej
- 22.02.2022
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
- 21.01.2022
Stwórcze działanie Boga
- 21.01.2022
Lewis o kapłaństwie kobiet
- 21.01.2022
Jak to jest być kosmitą albo… nietoperzem? Thomas Nagel o niepowodzeniach naturalizmu w redukowaniu i eliminowaniu stanów wewnętrznych
- 20.01.2022
Chiński pokój a test Turinga. John Searle o „myśleniu” maszyn
- 20.01.2022
Kłopotliwe założenia testu Turinga na temat myślenia
- 20.01.2022
Trudności i problemy ateizmu i naturalizmu
- 10.01.2022
Czy kobiety mogą nauczać w Kościele?
- 20.12.2021
Konsekwencje wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 4)
- 14.12.2021
Dlaczego scjentyzm jest wrogiem nauki – zdaniem J.P. Morelanda
- 14.12.2021
Kobiety w Nowym Testamencie. Część II: Kościół pierwotny
- 14.12.2021
Kobiety w Nowym Testamencie. Część I: Ewangelie
- 14.12.2021
O równym statusie kobiet i mężczyzn w chrześcijaństwie
- 14.12.2021
Różne odmiany feminizmu o stosunku chrześcijaństwa do kobiet i kobiecości (w zarysie)
- 14.12.2021
Kobieta i mężczyzna w chrześcijaństwie
- 13.12.2021
Błędy w rozumieniu wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 3)
- 06.12.2021
Przyczyny wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 2)
- 29.11.2021
Czy można zrozumieć tajemnicę wcielenia? (Refleksja na Adwent, cz. 1)
- 19.11.2021
Złożone działanie Boga
- 19.11.2021
Proste działanie ze strony Boga
- 19.11.2021
Katolicka wizja świata we Władcy Pierścieni Johna Ronalda Reuela Tolkiena
- 19.11.2021
Tolkien o Opatrzności
- 19.11.2021
Teizm Silmarillionu – Eru i stworzenie świata
- 19.11.2021
J.R.R. Tolkien i chrześcijaństwo
- 25.10.2021
Inkwizycja a palenie czarownic
- 25.10.2021
Apologia Johna Henry’ego Newmana
- 25.10.2021
Apologia Gilberta Keitha Chestertona
- 25.10.2021
Halloween a chrześcijaństwo
- 25.10.2021
Pogańskie źródła Halloween
- 24.09.2021
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
- 24.09.2021
Działanie Boga powszechne i szczególne
- 24.09.2021
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
- 24.09.2021
Działanie Boga w świecie
- 24.09.2021
Wady genetyczne i upośledzenie – wyzwanie dla chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
- 24.09.2021
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część III – herezja katarska w praktyce
- 24.08.2021
Wielość podobnych mitologii a prawdziwość chrześcijaństwa – według Clive’a Staplesa Lewisa
- 24.08.2021
Chrześcijaństwo jako „prawdziwy mit” – według Clive’a Staplesa Lewisa
- 24.08.2021
Zagadka daty nawrócenia Lewisa
- 24.08.2021
C. S. Lewis. Rozum i wiara
- 24.08.2021
Nieśmiertelność duszy ludzkiej i zmartwychwstanie
- 24.08.2021
Apologia Blaise’a Pascala
- 09.07.2021
„Kim jest człowiek…”
- 09.07.2021
Skąd się biorą dusze ludzkie?
- 09.07.2021
Czym jest dusza ludzka?
- 09.07.2021
Podstawy chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
- 08.07.2021
O wyzwaniach współczesności i nie tylko. Rozmowa z Peterem Kreeftem
- 08.07.2021
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część I – ogólnie rzecz biorąc
- 26.05.2021
Inkwizycja – kontekst, bez którego zrozumieć jej nie sposób
- 26.05.2021
Inkwizycja: prostowanie wykrzywionego obrazu
- 26.05.2021
Chrześcijaństwo oskarżone
- 26.05.2021
Jak w średniowieczu Kościół rzekomo zakazywał sekcji zwłok
- 26.05.2021
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część II: Absurd niezaspokojenia i Wszechświata
- 29.04.2021
Nie ma nauki bez założeń: Epistemiczne układy odniesienia*
- 27.04.2021
Powtarzalność cudów
- 27.04.2021
Niepowtarzalność cudów a argument, że są niezgodne z nauką
- 27.04.2021
Dlaczego Clive Staples Lewis nie był pacyfistą? Argumenty świeckie
- 27.04.2021
Świadomość – trudna sprawa dla naturalizmu
- 27.04.2021
Tendencje zmian prawnych norm ochrony życia człowieka
- 27.03.2021
Aborcyjne wahadło to mit
- 26.03.2021
Jak fachowo rozpoznaje się cuda?
- 26.03.2021
Giordano Bruno spłonął na stosie – ale właściwie za co?
- 26.03.2021
Obiektywizm i subiektywizm nauki*
- 11.03.2021
Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i transcendentne
- 26.02.2021
Moralność a społeczeństwo
- 26.02.2021
Jezus jako podróbka starożytnych bogów. Co mówią znawcy religii?
- 26.02.2021
Argument kosmologiczny kalam – ujęcie naukowe*
- 22.02.2021
Kościół katolicki a teoria ewolucji
- 27.01.2021
Ewolucyjny argument przeciwko naturalizmowi*
- 27.01.2021
Scjentyzm czy naturalizm metodologiczny problemem dla chrześcijanina – według Roberta C. O’Connora
- 20.01.2021
Czy Galileusz udowodnił, że Ziemia się kręci?
- 20.01.2021
Jak nauka i religia są ze sobą powiązane*
- 14.01.2021
Einstein o relacji między nauką a religią
- 15.12.2020
Istnienie Boga. Nowy program teologii naturalnej*
- 15.12.2020
O przykładach nauki nienaturalistycznej
- 15.12.2020
Einstein o pochodzeniu religii i typach religijności
- 15.12.2020
Mankamenty nowego ateizmu
- 15.12.2020
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część I: Potrzeby wrodzone i co je zaspokaja
- 27.11.2020
Galileusz więziony i torturowany przez Kościół wrogo nastawiony do uczonego. A jak było naprawdę?
- 27.11.2020
Jak próżność i nieporozumienie przyczyniły się do problemów Galileusza z inkwizycją
- 27.11.2020
Argumenty za istnieniem Boga*
- 26.11.2020
Dlaczego Bóg objawił się tak późno?
- 26.11.2020
Czy w średniowieczu uważano, że Ziemia jest płaska?
- 26.11.2020
Czy Kopernik zdegradował człowieka, usuwając go z centrum Kosmosu?
- 26.11.2020
Clive S. Lewis o dochodzeniu ludzkości do chrześcijaństwa
- 24.10.2020
Jednostajność przyrody, a nie naturalizm jako podstawa nauki. Koncepcja Bruce’a L. Gordona
- 24.10.2020
Naturalizm metodologiczny całkowicie akceptowalny dla chrześcijanina – według Jitse’a M. van der Meera
- 24.10.2020
Alvin Plantinga o nauce augustiańskiej zamiast naturalistycznej
- 24.10.2020
Nauka bez naturalizmu?
- 24.10.2020
Petera van Inwagena argumenty na rzecz chrześcijaństwa
- 24.10.2020
Inwagen o podwójnych standardach w ocenie argumentów na rzecz religii
- 24.10.2020
Peter van Inwagen o swojej drodze do Kościoła
- 24.10.2020
Religia oczami nowych ateistów
- 08.09.2020
Monoteizm pierwotny i praobjawienie – według Wilhelma Schmidta
- 08.09.2020
Pierwsza religia ludzkości – kilka niereligijnych koncepcji
- 08.09.2020
Co Darwin sądził o idei, że to Bóg kierował procesem ewolucji?
- 08.09.2020
Poglądy teologiczne Darwina: dodatek
- 08.09.2020
Poglądy teologiczne Darwina
- 08.09.2020
“Trudne” przypadki w relacji nauki i religii
- 07.09.2020
Religia – co to takiego?
- 07.09.2020
Nowoateistyczny projekt unaukowienia etyki
- 07.09.2020
Etyka nowego ateizmu
- 25.07.2020
Stosunek nowego ateizmu do nauki
- 25.07.2020
Nic nowego pod Słońcem: na ile nowy jest nowy ateizm
- 22.07.2020
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część II: Idea Boga i argumenty na rzecz wiary
- 22.07.2020
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część I: Szok i jego przyczyna
- 22.07.2020
Clive Staples Lewis − droga do ateizmu i poza ateizm
- 22.07.2020
„Kiedyś byłem ateistą, ale…” – argument, który szczególnie boli wojujących ateistów
- 22.07.2020
Francis S. Collins – historia nawrócenia
- 06.07.2020
Kim są nowi ateiści?
- 05.07.2020
Jak nowy ateizm ma się do różnych form ateizmu?
- 02.07.2020
Czym jest nowy ateizm?
- 02.07.2020
Nowy ateizm
- 18.06.2020
Problem Bożego milczenia
- 18.06.2020
Problem zła
- 18.06.2020
Skąd zło i co z nim zrobić?
- 18.06.2020
Jak dyskutować z ateistą
- 04.06.2020
Prawo wielkoduszności
- 21.05.2020
Po co nam apologetyka? Rozmawiamy z ks. dr Markiem Dobrzenieckim
- 21.05.2020
Jak nie polemizować z ateistą?
- 21.05.2020
Apologetyka i jej metody
- 21.05.2020
Metodologia apologetyki z punktu widzenia teizmu chrześcijańskiego
- 27.04.2020
Argument z pragnień i radości
- 24.04.2020
Naturalizm w kosmologii. Część II: Problem ogólnego porządku Wszechświata
- 24.04.2020
Pięć dróg świętego Tomasza z Akwinu
- 24.04.2020
Argument kalam
- 22.04.2020
Argument z bojaźni
- 07.04.2020
Prawo miłosierdzia
- 06.04.2020
Kiedyś ludzie nie mieli pojęcia o prawach przyrody, dlatego wierzyli w cuda. Czy rzeczywiście?
- 06.04.2020
Prawo szczerości intencji i prawdomówności
- 24.02.2020
Obowiązki względem rodziców, starszych i przodków
- 24.02.2020
Prawo szczególnej życzliwości
- 24.02.2020
Prawo powszechnej życzliwości
- 18.02.2020
Wewnętrzna sprzeczność naturalizmu
- 14.02.2020
Czy cuda na pewno kłócą się ze współczesną nauką? W pewnym sensie tak, a w innym nie
- 30.01.2020
Cud: co to takiego?
- 30.01.2020
(Zawodne) sposoby odróżniania nauki od nienauki. Lepszych brak
- 30.01.2020
Uniwersalność prawa moralnego
- 30.01.2020
Dlaczego subiektywista moralny nie może narzekać? Argument ze zła na przeciwko subiektywizmowi
- 30.01.2020
Czy moralne jest to, co korzystne?
- 30.01.2020
Moralność jako instynkt
- 30.01.2020
Czy moralność to sprawa umowna?
- 30.01.2020
Zmienność moralności: dziś nie palimy czarownic
- 30.01.2020
Naturalizm w naukach o świadomości
- 30.01.2020
Czy nauka jest światopoglądowo neutralna?
- 30.01.2020
Czego nauka nie jest w stanie nam powiedzieć?*
- 30.01.2020
Co nauka może nam powiedzieć?*
- 30.01.2020
Dowód ontologiczny
- 30.01.2020
Argument z moralności
- 30.01.2020
Argumenty przeciwko naturalizmowi i na rzecz teizmu
- 30.01.2020
Czy Jezus zmartwychwstał? Odpowiedzi na popularne zarzuty
- 30.01.2020
Pozabiblijne świadectwa historyczności Jezusa
- 30.01.2020
Biblijne świadectwa historyczności Jezusa
- 30.01.2020
Najbardziej proludzka religia
- 30.01.2020
Socjobiologia wobec religii
- 30.01.2020
Religia jako wytwór społeczny
- 30.01.2020
Ateizm, materializm i naturalizm – dla bardziej zaawansowanych
- 30.01.2020
Krótka historia materializmu i naturalizmu
- 30.01.2020
Religia jako nerwica
- 30.01.2020
Religia jako niereligia
- 07.01.2020
Subiektywizm moralny i jego problemy
- 07.01.2020
Co to jest nauka?
- 07.01.2020
Jezus: kłamca, szaleniec czy Pan?
- 07.01.2020
Historyczność Jezusa i zmartwychwstania
- 07.01.2020
Dlaczego tylko jedna religia miałaby być prawdziwa?
- 07.01.2020
Chrześcijaństwo a inne religie
- 07.01.2020
Ateistyczna wizja pochodzenia religii
- 06.01.2020
Ateizm, materializm, naturalizm – o co chodzi?
2022
2021
2020
- 05.08.2022
-
A jeśli ktoś z kosmosu odpowie − co wtedy?
Aborcyjne wahadło to mit
“Rozmowy o apologetyce” #8 Jak przekazywać wiarę dzieciom? Robert Kościuszko
Alvin Plantinga o nauce augustiańskiej zamiast naturalistycznej
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część I: Szok i jego przyczyna
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część II: Idea Boga i argumenty na rzecz wiary
Apologetyka i jej metody
Apologia Blaise’a Pascala
Apologia Gilberta Keitha Chestertona
Apologia Johna Henry’ego Newmana
Argument kalam
Argument kosmologiczny kalam – ujęcie naukowe*
Argument z bojaźni
Argument z moralności
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część I: Potrzeby wrodzone i co je zaspokaja
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część II: Absurd niezaspokojenia i Wszechświata
Argument z pragnień i radości
Argumenty przeciwko naturalizmowi i na rzecz teizmu
Argumenty za istnieniem Boga*
Ateistyczna wizja pochodzenia religii
Ateizm, materializm i naturalizm – dla bardziej zaawansowanych
Ateizm, materializm, naturalizm – o co chodzi?
Biblijne świadectwa historyczności Jezusa
Błędy w rozumieniu wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 3)
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
C. S. Lewis. Rozum i wiara
Chiński pokój a test Turinga. John Searle o „myśleniu” maszyn
Chrześcijaństwo a inne religie
Chrześcijaństwo jako „prawdziwy mit” – według Clive’a Staplesa Lewisa
Chrześcijaństwo oskarżone
Clive S. Lewis o dochodzeniu ludzkości do chrześcijaństwa
Clive Staples Lewis − droga do ateizmu i poza ateizm
Co Darwin sądził o idei, że to Bóg kierował procesem ewolucji?
Co nauka może nam powiedzieć?*
Co nowego u neandertalczyków?
Co to jest nauka?
Cud: co to takiego?
Czego nauka nie jest w stanie nam powiedzieć?*
Czy cuda na pewno kłócą się ze współczesną nauką? W pewnym sensie tak, a w innym nie
Czy Galileusz udowodnił, że Ziemia się kręci?
Czy Jezus zmartwychwstał? Odpowiedzi na popularne zarzuty
Czy kobiety mogą nauczać w Kościele?
Czy Kopernik zdegradował człowieka, usuwając go z centrum Kosmosu?
“Rozmowy o apologetyce” #7 Czy Kościół boi się wolności? O. Jacek Gniadek
“Rozmowy o apologetyce” #6 Czy małżeństwa trzeba bronić? Agata Rujner
Czy nauka jest światopoglądowo neutralna?
Czy pragnienie transcendencji jest „nieszczęsnym” skutkiem ubocznym ewolucji biologicznej? Odpowiedź Joego Pucketta na argument Richarda Dawkinsa
Czy teoria ewolucji obala Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień? Joego Pucketta odpowiedź na zarzut Matthew Alpera
Dlaczego tylko jedna religia miałaby być prawdziwa?
Czy w średniowieczu uważano, że Ziemia jest płaska?
“Rozmowy o apologetyce” #5 Czy zmartwychwstanie to fikcja? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
Czym jest dusza ludzka?
Czym jest nowy ateizm?
Dlaczego Bóg objawił się tak późno?
Dlaczego Clive Staples Lewis nie był pacyfistą? Argumenty świeckie
Dlaczego scjentyzm jest wrogiem nauki – zdaniem J.P. Morelanda
Dlaczego subiektywista moralny nie może narzekać? Argument ze zła na przeciwko subiektywizmowi
Dowód ontologiczny
Dowód z praw moralnych i głosu obowiązku – w ujęciu Wincentego Granata
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
Działanie Boga powszechne i szczególne
Działanie Boga w świecie
Einstein o pochodzeniu religii i typach religijności
Einstein o relacji między nauką a religią
Emergencja czasu i przestrzeni?
Etyka nowego ateizmu
Ewolucyjny argument przeciwko naturalizmowi*
Fałszywe oskarżenia wobec chrześcijaństwa w Kodzie Leonarda da Vinci – odpowiedź Gregory’ego Koukla
Filozofia prawa natury czyli dlaczego pestka chce być drzewem
Francis S. Collins – historia nawrócenia
Galileusz więziony i torturowany przez Kościół wrogo nastawiony do uczonego. A jak było naprawdę?
Giordano Bruno spłonął na stosie – ale właściwie za co?
Halloween a chrześcijaństwo
Historyczność Jezusa i zmartwychwstania
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część I – ogólnie rzecz biorąc
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część III – herezja katarska w praktyce
Inkwizycja a palenie czarownic
Inkwizycja – kontekst, bez którego zrozumieć jej nie sposób
Inkwizycja: prostowanie wykrzywionego obrazu
Inwagen o podwójnych standardach w ocenie argumentów na rzecz religii
Istnienie Boga. Nowy program teologii naturalnej*
J.R.R. Tolkien i chrześcijaństwo
Jak dyskutować z ateistą
Jak fachowo rozpoznaje się cuda?
“Rozmowy o apologetyce” #10 Jak kochać gimboateistów? Aneta Rayzacher-Majewska
“Rozmowy o apologetyce” #2 Jak mądrze oglądać filmy? ks. Marek Kotyński
Jak nauka i religia są ze sobą powiązane*
Jak nie polemizować z ateistą?
Jak nowy ateizm ma się do różnych form ateizmu?
Jak próżność i nieporozumienie przyczyniły się do problemów Galileusza z inkwizycją
Jak to jest być kosmitą albo… nietoperzem? Thomas Nagel o niepowodzeniach naturalizmu w redukowaniu i eliminowaniu stanów wewnętrznych
Jak w średniowieczu Kościół rzekomo zakazywał sekcji zwłok
Jednostajność przyrody, a nie naturalizm jako podstawa nauki. Koncepcja Bruce’a L. Gordona
Jezus jako podróbka starożytnych bogów. Co mówią znawcy religii?
Jezus: kłamca, szaleniec czy Pan?
O przykładach nauki nienaturalistycznej
Katolicka wizja świata we Władcy Pierścieni Johna Ronalda Reuela Tolkiena
„Kiedyś byłem ateistą, ale…” – argument, który szczególnie boli wojujących ateistów
Kiedyś ludzie nie mieli pojęcia o prawach przyrody, dlatego wierzyli w cuda. Czy rzeczywiście?
„Kim jest człowiek…”
Kim są nowi ateiści?
Kłopotliwe założenia testu Turinga na temat myślenia
Kobieta i mężczyzna w chrześcijaństwie
Kobiety w Nowym Testamencie. Część I: Ewangelie
Kobiety w Nowym Testamencie. Część II: Kościół pierwotny
Konsekwencje wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 4)
Kościół katolicki a teoria ewolucji
Krótka historia materializmu i naturalizmu
Lewis o kapłaństwie kobiet
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
Mankamenty nowego ateizmu
Metodologia apologetyki z punktu widzenia teizmu chrześcijańskiego
Monoteizm pierwotny i praobjawienie – według Wilhelma Schmidta
Czy moralne jest to, co korzystne?
Moralność a społeczeństwo
Moralność jako instynkt
Czy moralność to sprawa umowna?
Najbardziej proludzka religia
Naturalizm metodologiczny całkowicie akceptowalny dla chrześcijanina – według Jitse’a M. van der Meera
Naturalizm w kosmologii. Część II: Problem ogólnego porządku Wszechświata
Naturalizm w naukach o świadomości
Nauka bez naturalizmu?
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część II: Najważniejsze badania nad NDE i co z nich wynika
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część I: Ogólna prezentacja sytuacji problemowej
Nic nowego pod Słońcem: na ile nowy jest nowy ateizm
Nie ma nauki bez założeń: Epistemiczne układy odniesienia*
Niepowtarzalność cudów a argument, że są niezgodne z nauką
Nieśmiertelność duszy ludzkiej i zmartwychwstanie
Nowoateistyczny projekt unaukowienia etyki
Nowy ateizm
O równym statusie kobiet i mężczyzn w chrześcijaństwie
O wyzwaniach współczesności i nie tylko. Rozmowa z Peterem Kreeftem
Obiektywizm i subiektywizm nauki*
Obowiązki względem rodziców, starszych i przodków
Odrzucenie antropocentryzmu. Człowiek jako problem dla świata – według niektórych teistów naturalistycznych
Peter van Inwagen o swojej drodze do Kościoła
Petera van Inwagena argumenty na rzecz chrześcijaństwa
Pięć dróg świętego Tomasza z Akwinu
Pierwsza religia ludzkości – kilka niereligijnych koncepcji
Po co nam apologetyka? Rozmawiamy z ks. dr Markiem Dobrzenieckim
“Rozmowy o apologetyce” #9 Misje – wyobrażenia a rzeczywistość. O. Tomasz Szyszka
“Rozmowy o apologetyce” #1 Czym jest apologetyka? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
“Rozmowy o apologetyce” #13 Czy nauka stała się religią? O. Janusz Pyda
Podstawy chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Pogańskie źródła Halloween
Poglądy teologiczne Darwina
Poglądy teologiczne Darwina: dodatek
Powtarzalność cudów
Pozabiblijne świadectwa historyczności Jezusa
Prawo miłosierdzia
Prawo powszechnej życzliwości
Prawo szczególnej życzliwości
Prawo szczerości intencji i prawdomówności
Prawo wielkoduszności
Problem Bożego milczenia
Problem zła
Proste działanie ze strony Boga
Przyczyny wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 2)
Przyjemności zbawionych czyli jak średniowieczni filozofowie wyobrażali sobie przyjemności w Niebie?
Religia – co to takiego?
Religia jako niereligia
Religia jako nerwica
Religia jako wytwór społeczny
Religia oczami nowych ateistów
“Rozmowy o apologetyce” #11 Jak działa Bóg? Ks. Adam Świeżyński
“Rozmowy o apologetyce” #12 Powrót hipotezy Boga. O. Michał Chaberek
“Rozmowy o apologetyce” #14 Czy Biblia jest słowem Bożym? Prof. Barbara Strzałkowska
“Rozmowy o apologetyce” #15 Czy Bóg stworzył świat w 7 dni? Prof. Barbara Strzałkowska
“Rozmowy o apologetyce” #4 Czy Bóg milczy? Ks. Marek Dobrzeniecki
Różne odmiany feminizmu o stosunku chrześcijaństwa do kobiet i kobiecości (w zarysie)
Scjentyzm czy naturalizm metodologiczny problemem dla chrześcijanina – według Roberta C. O’Connora
“Rozmowy o apologetyce” #3 Skąd jest zło? Ks. Marek Dobrzeniecki
Skąd się biorą dusze ludzkie?
Skąd zło i co z nim zrobić?
Socjobiologia wobec religii
Status kobiety w chrześcijaństwie – odpowiedź na „listę zarzutów”
Mitch Stokes o opieraniu metafizyki na nauce w kontekście kryzysu we współczesnej fizyce
Stosunek nowego ateizmu do nauki
Stwórcze działanie Boga
Stworzenie bez początku, czyli mocny teizm naturalistyczny o stworzeniu świata
Subiektywizm moralny i jego problemy
Świadomość – trudna sprawa dla naturalizmu
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
Jak Bóg stworzył człowieka – według teizmu naturalistycznego
Teizm Silmarillionu – Eru i stworzenie świata
Tendencje zmian prawnych norm ochrony życia człowieka
Tolkien o Opatrzności
“Trudne” przypadki w relacji nauki i religii
Trudności i problemy ateizmu i naturalizmu
Uniwersalność prawa moralnego
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
Wady genetyczne i upośledzenie – wyzwanie dla chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Wewnętrzna sprzeczność naturalizmu
Wielość podobnych mitologii a prawdziwość chrześcijaństwa – według Clive’a Staplesa Lewisa
Zagadka daty nawrócenia Lewisa
(Zawodne) sposoby odróżniania nauki od nienauki. Lepszych brak
Złożone działanie Boga
Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i transcendentne
Zmienność moralności: dziś nie palimy czarownic
Czy można zrozumieć tajemnicę wcielenia? (Refleksja na Adwent, cz. 1)
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
r
s
t
u
w
z
-
Pięć dróg świętego Tomasza z Akwinu
Czym jest dusza ludzka?
Pozabiblijne świadectwa historyczności Jezusa
Czy Jezus zmartwychwstał? Odpowiedzi na popularne zarzuty
Pierwsza religia ludzkości – kilka niereligijnych koncepcji
Einstein o pochodzeniu religii i typach religijności
Kościół katolicki a teoria ewolucji
Giordano Bruno spłonął na stosie – ale właściwie za co?
Dlaczego tylko jedna religia miałaby być prawdziwa?
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część I: Szok i jego przyczyna
Jak dyskutować z ateistą
Skąd się biorą dusze ludzkie?
Biblijne świadectwa historyczności Jezusa
Francis S. Collins – historia nawrócenia
Clive Staples Lewis − droga do ateizmu i poza ateizm
Inkwizycja a palenie czarownic
„Kiedyś byłem ateistą, ale…” – argument, który szczególnie boli wojujących ateistów
Czy w średniowieczu uważano, że Ziemia jest płaska?
Dowód ontologiczny
Monoteizm pierwotny i praobjawienie – według Wilhelma Schmidta
Nieśmiertelność duszy ludzkiej i zmartwychwstanie
Chrześcijaństwo a inne religie
Skąd zło i co z nim zrobić?
Historyczność Jezusa i zmartwychwstania
Ateizm, materializm i naturalizm – dla bardziej zaawansowanych
Argumenty przeciwko naturalizmowi i na rzecz teizmu
Cud: co to takiego?
Apologetyka i jej metody
Argument kosmologiczny kalam – ujęcie naukowe*
Jezus jako podróbka starożytnych bogów. Co mówią znawcy religii?
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część I: Potrzeby wrodzone i co je zaspokaja
Dlaczego Bóg objawił się tak późno?
Subiektywizm moralny i jego problemy
Religia jako nerwica
Jezus: kłamca, szaleniec czy Pan?
Nauka bez naturalizmu?
Działanie Boga w świecie
Nowy ateizm
O równym statusie kobiet i mężczyzn w chrześcijaństwie
Religia – co to takiego?
„Kim jest człowiek…”
Religia jako wytwór społeczny
Uniwersalność prawa moralnego
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część II: Idea Boga i argumenty na rzecz wiary
Problem zła
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część III – herezja katarska w praktyce
Status kobiety w chrześcijaństwie – odpowiedź na „listę zarzutów”
Krótka historia materializmu i naturalizmu
Co to jest nauka?
Wewnętrzna sprzeczność naturalizmu
Jak w średniowieczu Kościół rzekomo zakazywał sekcji zwłok
“Trudne” przypadki w relacji nauki i religii
Trudności i problemy ateizmu i naturalizmu
Błędy w rozumieniu wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 3)
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część II: Absurd niezaspokojenia i Wszechświata
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
Jak fachowo rozpoznaje się cuda?
Co Darwin sądził o idei, że to Bóg kierował procesem ewolucji?
Naturalizm w naukach o świadomości
C. S. Lewis. Rozum i wiara
Jak nie polemizować z ateistą?
Moralność jako instynkt
Podstawy chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Ateistyczna wizja pochodzenia religii
Teizm Silmarillionu – Eru i stworzenie świata
Poglądy teologiczne Darwina
Czy można zrozumieć tajemnicę wcielenia? (Refleksja na Adwent, cz. 1)
Co nowego u neandertalczyków?
J.R.R. Tolkien i chrześcijaństwo
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
Wielość podobnych mitologii a prawdziwość chrześcijaństwa – według Clive’a Staplesa Lewisa
Ateizm, materializm, naturalizm – o co chodzi?
Tolkien o Opatrzności
Najbardziej proludzka religia
Kobieta i mężczyzna w chrześcijaństwie
Czy Galileusz udowodnił, że Ziemia się kręci?
Chiński pokój a test Turinga. John Searle o „myśleniu” maszyn
Moralność a społeczeństwo
Kim są nowi ateiści?
Einstein o relacji między nauką a religią
Jak nowy ateizm ma się do różnych form ateizmu?
Lewis o kapłaństwie kobiet
Dlaczego scjentyzm jest wrogiem nauki – zdaniem J.P. Morelanda
Etyka nowego ateizmu
Ewolucyjny argument przeciwko naturalizmowi*
Apologia Blaise’a Pascala
Chrześcijaństwo oskarżone
Argument z moralności
Socjobiologia wobec religii
Kobiety w Nowym Testamencie. Część II: Kościół pierwotny
Argument kalam
“Rozmowy o apologetyce” #6 Czy małżeństwa trzeba bronić? Agata Rujner
“Rozmowy o apologetyce” #3 Skąd jest zło? Ks. Marek Dobrzeniecki
Jak próżność i nieporozumienie przyczyniły się do problemów Galileusza z inkwizycją
Religia jako niereligia
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
Czym jest nowy ateizm?
Dlaczego subiektywista moralny nie może narzekać? Argument ze zła na przeciwko subiektywizmowi
Czego nauka nie jest w stanie nam powiedzieć?*
(Zawodne) sposoby odróżniania nauki od nienauki. Lepszych brak
Różne odmiany feminizmu o stosunku chrześcijaństwa do kobiet i kobiecości (w zarysie)
Czy moralne jest to, co korzystne?
Zmienność moralności: dziś nie palimy czarownic
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
Kobiety w Nowym Testamencie. Część I: Ewangelie
Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i transcendentne
Problem Bożego milczenia
Czy cuda na pewno kłócą się ze współczesną nauką? W pewnym sensie tak, a w innym nie
Kłopotliwe założenia testu Turinga na temat myślenia
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
Halloween a chrześcijaństwo
Nic nowego pod Słońcem: na ile nowy jest nowy ateizm
Co nauka może nam powiedzieć?*
Wady genetyczne i upośledzenie – wyzwanie dla chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Argument z pragnień i radości
Dlaczego Clive Staples Lewis nie był pacyfistą? Argumenty świeckie
Czy nauka jest światopoglądowo neutralna?
Proste działanie ze strony Boga
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
Aborcyjne wahadło to mit
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część I: Ogólna prezentacja sytuacji problemowej
Obiektywizm i subiektywizm nauki*
Galileusz więziony i torturowany przez Kościół wrogo nastawiony do uczonego. A jak było naprawdę?
Prawo powszechnej życzliwości
Czy Kopernik zdegradował człowieka, usuwając go z centrum Kosmosu?
Inwagen o podwójnych standardach w ocenie argumentów na rzecz religii
Argument z bojaźni
Prawo szczerości intencji i prawdomówności
Złożone działanie Boga
Zagadka daty nawrócenia Lewisa
Tendencje zmian prawnych norm ochrony życia człowieka
Kiedyś ludzie nie mieli pojęcia o prawach przyrody, dlatego wierzyli w cuda. Czy rzeczywiście?
“Rozmowy o apologetyce” #5 Czy zmartwychwstanie to fikcja? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
Mitch Stokes o opieraniu metafizyki na nauce w kontekście kryzysu we współczesnej fizyce
Działanie Boga powszechne i szczególne
Stosunek nowego ateizmu do nauki
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
Nowoateistyczny projekt unaukowienia etyki
Świadomość – trudna sprawa dla naturalizmu
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
Konsekwencje wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 4)
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część II: Najważniejsze badania nad NDE i co z nich wynika
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
Clive S. Lewis o dochodzeniu ludzkości do chrześcijaństwa
Czy pragnienie transcendencji jest „nieszczęsnym” skutkiem ubocznym ewolucji biologicznej? Odpowiedź Joego Pucketta na argument Richarda Dawkinsa
Przyczyny wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 2)
Jak to jest być kosmitą albo… nietoperzem? Thomas Nagel o niepowodzeniach naturalizmu w redukowaniu i eliminowaniu stanów wewnętrznych
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część I – ogólnie rzecz biorąc
Peter van Inwagen o swojej drodze do Kościoła
Fałszywe oskarżenia wobec chrześcijaństwa w Kodzie Leonarda da Vinci – odpowiedź Gregory’ego Koukla
Katolicka wizja świata we Władcy Pierścieni Johna Ronalda Reuela Tolkiena
Petera van Inwagena argumenty na rzecz chrześcijaństwa
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
Argumenty za istnieniem Boga*
Niepowtarzalność cudów a argument, że są niezgodne z nauką
Chrześcijaństwo jako „prawdziwy mit” – według Clive’a Staplesa Lewisa
Prawo szczególnej życzliwości
Inkwizycja: prostowanie wykrzywionego obrazu
Po co nam apologetyka? Rozmawiamy z ks. dr Markiem Dobrzenieckim
Naturalizm w kosmologii. Część II: Problem ogólnego porządku Wszechświata
“Rozmowy o apologetyce” #2 Jak mądrze oglądać filmy? ks. Marek Kotyński
Czy moralność to sprawa umowna?
Istnienie Boga. Nowy program teologii naturalnej*
Metodologia apologetyki z punktu widzenia teizmu chrześcijańskiego
Alvin Plantinga o nauce augustiańskiej zamiast naturalistycznej
Jednostajność przyrody, a nie naturalizm jako podstawa nauki. Koncepcja Bruce’a L. Gordona
Emergencja czasu i przestrzeni?
Mankamenty nowego ateizmu
Stwórcze działanie Boga
Jak nauka i religia są ze sobą powiązane*
Apologia Johna Henry’ego Newmana
Inkwizycja – kontekst, bez którego zrozumieć jej nie sposób
Jak Bóg stworzył człowieka – według teizmu naturalistycznego
Nie ma nauki bez założeń: Epistemiczne układy odniesienia*
Apologia Gilberta Keitha Chestertona
Czy kobiety mogą nauczać w Kościele?
“Rozmowy o apologetyce” #1 Czym jest apologetyka? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
Prawo wielkoduszności
Pogańskie źródła Halloween
Powtarzalność cudów
O wyzwaniach współczesności i nie tylko. Rozmowa z Peterem Kreeftem
Stworzenie bez początku, czyli mocny teizm naturalistyczny o stworzeniu świata
Naturalizm metodologiczny całkowicie akceptowalny dla chrześcijanina – według Jitse’a M. van der Meera
Obowiązki względem rodziców, starszych i przodków
Scjentyzm czy naturalizm metodologiczny problemem dla chrześcijanina – według Roberta C. O’Connora
“Rozmowy o apologetyce” #10 Jak kochać gimboateistów? Aneta Rayzacher-Majewska
“Rozmowy o apologetyce” #7 Czy Kościół boi się wolności? O. Jacek Gniadek
Religia oczami nowych ateistów
Prawo miłosierdzia
O przykładach nauki nienaturalistycznej
Poglądy teologiczne Darwina: dodatek
Odrzucenie antropocentryzmu. Człowiek jako problem dla świata – według niektórych teistów naturalistycznych
Czy teoria ewolucji obala Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień? Joego Pucketta odpowiedź na zarzut Matthew Alpera
“Rozmowy o apologetyce” #4 Czy Bóg milczy? Ks. Marek Dobrzeniecki
“Rozmowy o apologetyce” #11 Jak działa Bóg? Ks. Adam Świeżyński
Przyjemności zbawionych czyli jak średniowieczni filozofowie wyobrażali sobie przyjemności w Niebie?
“Rozmowy o apologetyce” #9 Misje – wyobrażenia a rzeczywistość. O. Tomasz Szyszka
A jeśli ktoś z kosmosu odpowie − co wtedy?
“Rozmowy o apologetyce” #13 Czy nauka stała się religią? O. Janusz Pyda
“Rozmowy o apologetyce” #8 Jak przekazywać wiarę dzieciom? Robert Kościuszko
“Rozmowy o apologetyce” #12 Powrót hipotezy Boga. O. Michał Chaberek
“Rozmowy o apologetyce” #14 Czy Biblia jest słowem Bożym? Prof. Barbara Strzałkowska
“Rozmowy o apologetyce” #15 Czy Bóg stworzył świat w 7 dni? Prof. Barbara Strzałkowska
Filozofia prawa natury czyli dlaczego pestka chce być drzewem
Dowód z praw moralnych i głosu obowiązku – w ujęciu Wincentego Granata