Katalog tekstów
-
- 04.12.2023
„Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść […]?” (Mt 11,3). O znaczeniu i historii Adwentu
- 01.12.2023
Sekty i “końce świata” – odwieczna fascynacja. Rozmowa z Ireneuszem Kamińskim
- 27.11.2023
Recenzja książki Alistera McGratha, Intelektualny świat C.S. Lewisa*
- 24.11.2023
Duchy i życie po śmierci. Czy jeszcze w to wierzymy? Rozmowa z ks. prof. Janem Perszonem
- 20.11.2023
Recenzja książki Przewodnik po twórczości C.S. Lewisa*
- 17.11.2023
Fejkowy kościół internetowy. Jak walczyć z kłamstwami w sieci? Rozmowa z ks. Łukaszem Waśko
- 13.11.2023
David Hume, Bertrand Russell – „porzuceni” przez ojca
- 10.11.2023
Dialog międzyreligijny – historia, cele i kontrowersje. Rozmowa z o. Wojciechem Klujem OMI
- 06.11.2023
Psychologiczne przyczyny ateizmu Friedricha Nietzschego
- 03.11.2023
Dlaczego młodzi boją się dorosłości? Rozmowa z dr Anną Wieradzką-Pilarczyk
- 30.10.2023
Argumenty za istnieniem Boga: od rozumu i szkicu do doświadczenia Boga. Rozmowa z o. Rafałem Sergiuszem Nizińskim
- 24.10.2023
Jak pogodzić wiarę z rozumem? Relacja z konferencji “Dwa skrzydła – wiara i rozum”
- 23.10.2023
„Ułomny ojciec” jako przyczyna niewiary u mężczyzn. Hipoteza Paula C. Vitza
- 19.10.2023
Jak przetrwać kryzys w małżeństwie? Rozmowa z br. Piotrem Zajączkowskim OFM Cap
- 16.10.2023
Pobożne życzenie nieistnienia Boga – jako przyczyna ateizmu
- 12.10.2023
Czy magia istnieje? Magia a wiara chrześcijańska. Rozmowa z o. Radosławem Brońkiem OP
- 09.10.2023
Nieracjonalne podstawy ateizmu. Wprowadzenie do sekcji. Część II: Różnica między racjonalnymi i nieracjonalnymi podstawami dla przekonań
- 05.10.2023
Biblia o państwie, władzy i podatkach. Rozmowa z o. Jackiem Gniadkiem SVD
- 02.10.2023
Potop. Czy prehistoryczna apokalipsa wydarzyła się naprawdę?
- 02.10.2023
Młodzi oczekują argumentów za prawdziwością wiary
- 02.10.2023
Nieracjonalne podstawy ateizmu. Wprowadzenie do sekcji. Część I: Typowe opinie ateistów na temat nieracjonalności wiary religijnej
- 25.09.2023
Skupienie na rzeczach niebiańskich a troska o to, co doczesne. Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. VIII
- 22.09.2023
Jaki sens ma małżeństwo? Rozmowa z Magdą i Wiesławem Grabowskimi
- 18.09.2023
Idea nieba a uciekanie od rzeczywistości? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. VII
- 15.09.2023
Teoria Przywiązania – Wiara i Psychologia. Rozmowa z ks. Piotrem Marchwickim SDB
- 11.09.2023
O myleniu metafor z rzeczywistością. Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. VI
- 07.09.2023
Tajemnice Mszy Świętej. Rozmowa z o. Tomaszem Grabowskim OP
- 04.09.2023
Przedsiębiorca – rynek – gospodarka w świetle encykliki Caritas in veritate Benedykta XVI
- 28.08.2023
Profesor fizyki mówi studentom, że dowody naukowe wskazują na istnienie „projektanta”*
- 21.08.2023
Ciało interpłciowe jest objawieniem. Naukowa i teologiczna odpowiedź na pytanie o interseksualność*
- 14.08.2023
Istnienie wyspecyfikowanej informacji we wszechświecie wskazuje na Boga–Stwórcę*
- 07.08.2023
Czy w niebie będziemy sobą? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. V
- 24.07.2023
Być duchem bez ciała – co to za atrakcja? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. IV
- 17.07.2023
„Bez seksu? Bez sensu!” Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. III
- 10.07.2023
Czy w niebie nie ma niczego ciekawego? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. II
- 03.07.2023
Czy w raju jest nudno? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. I
- 26.06.2023
Jest dusza czy jej nie ma? Kilka argumentów J.P. Morelanda na rzecz substancjalnego istnienia duszy – część III
- 23.06.2023
Zawód influencer – co na to Kościół? Rozmowa z ks. Adamem Kłonowskim
- 19.06.2023
Jest dusza czy jej nie ma? Kilka argumentów J.P. Morelanda na rzecz substancjalnego istnienia duszy – część II
- 15.06.2023
Trójca Święta – logika i tajemnica. Rozmowa z ks. Krzysztofem Mętlewiczem
- 12.06.2023
Jest dusza czy jej nie ma? Kilka argumentów J.P. Morelanda na rzecz substancjalnego istnienia duszy – część I
- 09.06.2023
Argumenty C.S. Lewisa na rzecz wiary w Boga. Rozmowa z prof. Piotrem Bylicą
- 05.06.2023
Czy z piekła można jednak trafić do nieba? Clive S. Lewis i „refrigerium”
- 01.06.2023
C.S. Lewis – pisarz, apologeta, uczony. Rozmowa z prof. Piotrem Bylicą
- 26.05.2023
Czy św. Paweł wymyślił chrześcijaństwo? Rozmowa z ks. Marcinem Kowalskim
- 22.05.2023
Wątpliwości fizyka w sprawie fizykoteologii
- 19.05.2023
Kim był św. Paweł? O kontrowersyjnym apostole rozmawiamy z ks. Marcinem Kowalskim
- 15.05.2023
Czy wiara religijna to ślepa wiara?
- 12.05.2023
Kreacjonizm i ewolucja. O. Michał Chaberek OP odpowiada na komentarze internautów
- 08.05.2023
Celowościowe interpretacje ewolucji przyrody
- 05.05.2023
Bóg umarł? O wierze w świecie postateistycznym rozmawiamy z Ewą Laskowską
- 01.05.2023
Czy idea piekła nie jest zbyt okrutna? Cztery teorie i stanowisko Clive’a Staplesa Lewisa
- 27.04.2023
Gilbert K. Chesterton – obrońca wiary i rozsądku. Rozmowa z Ewą Laskowską
- 24.04.2023
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część VI: Chrześcijaństwo a cuda w innych religiach
- 24.04.2023
Rośliny i szarańcze w Biblii. Rozmowa o biblijnej archeologii z dr Anną Wajdą
- 17.04.2023
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część V: Hume’a trzy zarzuty a posteriori, odpowiedź Larmera i nieco C.S. Lewisa
- 14.04.2023
O sztuce dobrego przemawiania. Rozmowa z ks. prof. Kazimierzem Panusiem
- 12.04.2023
Spotkajmy się na Targach Wydawców Katolickich!
- 10.04.2023
Powstanie ery Chrystusowej
- 06.04.2023
Męka Pańska wg św. Jana. Jezus Król na krzyżu. Rozmowa z ks. Zbigniewem Grochowskim
- 03.04.2023
Wyznaczanie daty Wielkanocy a data narodzin Jezusa Chrystusa
- 01.04.2023
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 6: Głoszenie zmartwychwstania
- 31.03.2023
Zmartwychwstanie – fakt czy fikcja? Spotkanie z dr Małgorzatą Madej
- 31.03.2023
Po co nam spowiedź? Rozmowa z o. Dariuszem Piórkowskim SJ
- 27.03.2023
Czy zagadnienie istnienia Boga ma charakter naukowy? Profesor MIT odpowiada na pytania o religię i naukę
- 25.03.2023
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 5: Chrystus się ukazał
- 24.03.2023
Jak chronić dziecko przed pornografią? Rozmowa z Katarzyną Nowicką
- 20.03.2023
Czy Bóg się przed nami chowa? A jeśli tak, to czy jest sadystą? Flew kontra Baggett, Habermas i Kreeft
- 18.03.2023
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 4: Chrystus zmartwychwstał trzeciego dnia
- 17.03.2023
Czy każde życie jest wartościowe? Druga część rozmowy z Anną Szczerbatą
- 13.03.2023
Dlaczego Bóg nie ujawnia się w bardziej przekonujący sposób? Profesor MIT odpowiada na pytania o religię i naukę.
- 11.03.2023
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 3: Chrystus został pogrzebany
- 10.03.2023
Dlaczego aborcja jest złem? Rozmowa z Anną Szczerbatą
- 06.03.2023
Znaczący wkład Hildegardy z Bingen w koncepcję kobiety*
- 04.03.2023
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 2: Chrystus umarł
- 03.03.2023
Po co i jak pościć? Rozmowa z ks. Pawełem Cieślikiem
- 27.02.2023
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część IV: Cztery kontrargumenty Jacka Wojtysiaka
- 24.02.2023
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 1: Credo korynckie
- 20.02.2023
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część III: Odpowiedź Clive’a S. Lewisa
- 13.02.2023
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część II: Odpowiedź Roberta A. Larmera
- 06.02.2023
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część I: Davida Hume’a argumenty przeciwko cudom
- 23.01.2023
Długa kapitulacja. Trudna droga naukowca od twardego ateizmu do wiary*
- 16.01.2023
Czy jeśli Bóg czyni cuda, to jest niesprawiedliwy? Odpowiedź Roberta A. Larmera
- 09.01.2023
Czy cuda świadczą o tym, że Bóg jest „partaczem”? Odpowiedź Roberta A. Larmera
- 02.01.2023
Idea cudów jako wyraz deizmu. Odpowiedź Roberta A. Larmera na ten dziwny zarzut
- 30.12.2022
Czy Ewangelie są wiarygodne? Rozmowa z Filipem Sylwestrowiczem
- 26.12.2022
Obliczanie daty narodzin Jezusa Chrystusa
- 23.12.2022
Czy wystarczy być dobrym, żeby dostać się do nieba? Rozmowa z ks. Bogdanem Kulikiem MSF
- 22.12.2022
Życzenia Świąteczne!
- 19.12.2022
Czy pojęcie cudu jest logicznie niespójne, bo prawa przyrody nie dopuszczają wyjątków? Argumentacja Roberta A. Larmera
- 16.12.2022
Jak nie pokłócić się w Święta? O dobrej komunikacji rozmawiamy z br. Piotrem Kwiatkiem
- 12.12.2022
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część VI: Czy nasze władze poznawcze są wiarygodne?
- 09.12.2022
Czy wiara może oddalać od Boga? Rozmowa z dr. Andrzejem Molendą
- 05.12.2022
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część V: Jedność świadomości a racjonalne wnioskowanie
- 02.12.2022
O seksie, przyjemności i przeszkodach. Rozmowa z Beatą Mądrą
- 28.11.2022
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część IV: Ważność praw logicznych
- 25.11.2022
Czy wiara w cuda jest tylko dla naiwnych? Rozmowa z ks. prof. Adamem Świeżyńskim
- 21.11.2022
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część III: Przyczynowość mentalna
- 18.11.2022
Jak rozmawiać z ateistą? Jan Lewandowski gościem naszego podcastu
- 14.11.2022
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część II: Intencjonalność i prawda
- 10.11.2022
Jak zostać apologetą? Rozmowa z Janem Lewandowskim
- 07.11.2022
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część I: Dziewięć konsekwencji, które naturalista musi zaakceptować, choć nie może, skoro jest naturalistą
- 04.11.2022
Przynieś, podaj, pozamiataj? Rozmowa o. Pawłem Drobotem o roli kobiet w Kościele
- 27.10.2022
Czy każdy może być święty? Rozmowa z Magdaleną Jóźwik
- 24.10.2022
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część IV: Ocena dowodu
- 21.10.2022
Czy ateizm jest racjonalny? Rozmowa z ks. prof. Maciejem Bałą
- 17.10.2022
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część III: Materiał dowodowy
- 13.10.2022
Czy chrześcijanie są prześladowani? Rozmowa z ks. Mariuszem Boguszewskim
- 10.10.2022
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część II: Historia dowodu
- 07.10.2022
Na czym polega siła kobiet? Rozmowa z Magdą Grabowską
- 03.10.2022
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część I: Kilka uwag terminologicznych
- 29.09.2022
Czy w Kościele jest kryzys? Rozmowa z br. Szymonem Janowskim
- 27.09.2022
Spotkajmy się na Targach Wydawców Katolickich!
- 26.09.2022
Jak działa modlitwa? Część 3: Dialogiczno-zjednoczeniowy model działania modlitwy
- 23.09.2022
Stworzenie, kreacjonizm, ewolucja? Rozmowa z o. Michałem Chaberkiem
- 19.09.2022
Jak działa modlitwa? Część 2: Trzy popularne modele działania modlitwy
- 15.09.2022
Czy człowiek jest miarą wszechrzeczy? Rozmowa z ks. Adamem Adamskim
- 12.09.2022
Jak działa modlitwa? Część 1: Problem modlitwy „niewysłuchanej”
- 09.09.2022
Media bronią Kościoła? Rozmowa z o. Marcinem Wrzosem i Michałem Jóźwiakiem
- 05.09.2022
Alvin Plantinga o tym, że nie wiadomo, co teistom naturalistycznym nie podoba się w idei Boskich interwencji
- 01.09.2022
Czy Bóg jest okrutny? Rozmowa z o. Michałem Baranowskim
- 29.08.2022
Prawo i język kształtują sumienia
- 22.08.2022
Dowód z praw logiki (przy pewnym ich rozumieniu) za istnieniem Boga – na podstawie analiz Wincentego Granata
- 05.08.2022
Dowód z praw moralnych i głosu obowiązku – w ujęciu Wincentego Granata
- 01.08.2022
A jeśli ktoś z kosmosu odpowie − co wtedy?
- 25.07.2022
Przyjemności zbawionych czyli jak średniowieczni filozofowie wyobrażali sobie przyjemności w Niebie?
- 18.07.2022
Filozofia prawa natury czyli dlaczego pestka chce być drzewem
- 11.07.2022
Czy teoria ewolucji obala Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień? Joego Pucketta odpowiedź na zarzut Matthew Alpera
- 04.07.2022
Czy pragnienie transcendencji jest „nieszczęsnym” skutkiem ubocznym ewolucji biologicznej? Odpowiedź Joego Pucketta na argument Richarda Dawkinsa
- 27.06.2022
Odrzucenie antropocentryzmu. Człowiek jako problem dla świata – według niektórych teistów naturalistycznych
- 23.06.2022
“Rozmowy o apologetyce” #15 Czy Bóg stworzył świat w 7 dni? Prof. Barbara Strzałkowska
- 20.06.2022
Jak Bóg stworzył człowieka – według teizmu naturalistycznego
- 16.06.2022
“Rozmowy o apologetyce” #14 Czy Biblia jest słowem Bożym? Prof. Barbara Strzałkowska
- 13.06.2022
Emergencja czasu i przestrzeni?
- 09.06.2022
“Rozmowy o apologetyce” #13 Czy nauka stała się religią? O. Janusz Pyda
- 06.06.2022
Co nowego u neandertalczyków?
- 02.06.2022
“Rozmowy o apologetyce” #12 Powrót hipotezy Boga. O. Michał Chaberek
- 27.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #11 Jak działa Bóg? Ks. Adam Świeżyński
- 23.05.2022
Stworzenie bez początku, czyli mocny teizm naturalistyczny o stworzeniu świata
- 20.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #10 Jak kochać gimboateistów? Aneta Rayzacher-Majewska
- 16.05.2022
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
- 13.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #9 Misje – wyobrażenia a rzeczywistość. O. Tomasz Szyszka
- 09.05.2022
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
- 06.05.2022
“Rozmowy o apologetyce” #8 Jak przekazywać wiarę dzieciom? Robert Kościuszko
- 02.05.2022
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
- 29.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #7 Czy Kościół boi się wolności? O. Jacek Gniadek
- 27.04.2022
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
- 24.04.2022
Status kobiety w chrześcijaństwie – odpowiedź na „listę zarzutów”
- 22.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #6 Czy małżeństwa trzeba bronić? Agata Rujner
- 20.04.2022
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
- 19.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #5 Czy zmartwychwstanie to fikcja? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
- 11.04.2022
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
- 08.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #4 Czy Bóg milczy? Ks. Marek Dobrzeniecki
- 04.04.2022
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
- 01.04.2022
“Rozmowy o apologetyce” #3 Skąd jest zło? Ks. Marek Dobrzeniecki
- 25.03.2022
“Rozmowy o apologetyce” #2 Jak mądrze oglądać filmy? ks. Marek Kotyński
- 11.03.2022
“Rozmowy o apologetyce” #1 Czym jest apologetyka? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
- 22.02.2022
Fałszywe oskarżenia wobec chrześcijaństwa w Kodzie Leonarda da Vinci – odpowiedź Gregory’ego Koukla
- 22.02.2022
Mitch Stokes o opieraniu metafizyki na nauce w kontekście kryzysu we współczesnej fizyce
- 22.02.2022
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część II: Najważniejsze badania nad NDE i co z nich wynika
- 22.02.2022
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część I: Ogólna prezentacja sytuacji problemowej
- 22.02.2022
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
- 21.01.2022
Stwórcze działanie Boga
- 21.01.2022
Lewis o kapłaństwie kobiet
- 21.01.2022
Jak to jest być kosmitą albo… nietoperzem? Thomas Nagel o niepowodzeniach naturalizmu w redukowaniu i eliminowaniu stanów wewnętrznych
- 20.01.2022
Chiński pokój a test Turinga. John Searle o „myśleniu” maszyn
- 20.01.2022
Kłopotliwe założenia testu Turinga na temat myślenia
- 20.01.2022
Trudności i problemy ateizmu i naturalizmu
- 10.01.2022
Czy kobiety mogą nauczać w Kościele?
- 20.12.2021
Konsekwencje wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 4)
- 14.12.2021
Dlaczego scjentyzm jest wrogiem nauki – zdaniem J.P. Morelanda
- 14.12.2021
Kobiety w Nowym Testamencie. Część II: Kościół pierwotny
- 14.12.2021
Kobiety w Nowym Testamencie. Część I: Ewangelie
- 14.12.2021
O równym statusie kobiet i mężczyzn w chrześcijaństwie
- 14.12.2021
Różne odmiany feminizmu o stosunku chrześcijaństwa do kobiet i kobiecości (w zarysie)
- 14.12.2021
Kobieta i mężczyzna w chrześcijaństwie
- 13.12.2021
Błędy w rozumieniu wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 3)
- 06.12.2021
Przyczyny wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 2)
- 29.11.2021
Czy można zrozumieć tajemnicę wcielenia? (Refleksja na Adwent, cz. 1)
- 19.11.2021
Złożone działanie Boga
- 19.11.2021
Proste działanie ze strony Boga
- 19.11.2021
Katolicka wizja świata we Władcy Pierścieni Johna Ronalda Reuela Tolkiena
- 19.11.2021
Tolkien o Opatrzności
- 19.11.2021
Teizm Silmarillionu – Eru i stworzenie świata
- 19.11.2021
J.R.R. Tolkien i chrześcijaństwo
- 25.10.2021
Inkwizycja a palenie czarownic
- 25.10.2021
Apologia Johna Henry’ego Newmana
- 25.10.2021
Apologia Gilberta Keitha Chestertona
- 25.10.2021
Halloween a chrześcijaństwo
- 25.10.2021
Pogańskie źródła Halloween
- 24.09.2021
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
- 24.09.2021
Działanie Boga powszechne i szczególne
- 24.09.2021
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
- 24.09.2021
Działanie Boga w świecie
- 24.09.2021
Wady genetyczne i upośledzenie – wyzwanie dla chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
- 24.09.2021
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część III – herezja katarska w praktyce
- 24.08.2021
Wielość podobnych mitologii a prawdziwość chrześcijaństwa – według Clive’a Staplesa Lewisa
- 24.08.2021
Chrześcijaństwo jako „prawdziwy mit” – według Clive’a Staplesa Lewisa
- 24.08.2021
Zagadka daty nawrócenia Lewisa
- 24.08.2021
C. S. Lewis. Rozum i wiara
- 24.08.2021
Nieśmiertelność duszy ludzkiej i zmartwychwstanie
- 24.08.2021
Apologia Blaise’a Pascala
- 09.07.2021
„Kim jest człowiek…”
- 09.07.2021
Skąd się biorą dusze ludzkie?
- 09.07.2021
Czym jest dusza ludzka?
- 09.07.2021
Podstawy chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
- 08.07.2021
O wyzwaniach współczesności i nie tylko. Rozmowa z Peterem Kreeftem
- 08.07.2021
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część I – ogólnie rzecz biorąc
- 26.05.2021
Inkwizycja – kontekst, bez którego zrozumieć jej nie sposób
- 26.05.2021
Inkwizycja: prostowanie wykrzywionego obrazu
- 26.05.2021
Chrześcijaństwo oskarżone
- 26.05.2021
Jak w średniowieczu Kościół rzekomo zakazywał sekcji zwłok
- 26.05.2021
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część II: Absurd niezaspokojenia i Wszechświata
- 29.04.2021
Nie ma nauki bez założeń: Epistemiczne układy odniesienia*
- 27.04.2021
Powtarzalność cudów
- 27.04.2021
Niepowtarzalność cudów a argument, że są niezgodne z nauką
- 27.04.2021
Dlaczego Clive Staples Lewis nie był pacyfistą? Argumenty świeckie
- 27.04.2021
Świadomość – trudna sprawa dla naturalizmu
- 27.04.2021
Tendencje zmian prawnych norm ochrony życia człowieka
- 27.03.2021
Aborcyjne wahadło to mit
- 26.03.2021
Jak fachowo rozpoznaje się cuda?
- 26.03.2021
Giordano Bruno spłonął na stosie – ale właściwie za co?
- 26.03.2021
Obiektywizm i subiektywizm nauki*
- 11.03.2021
Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i transcendentne
- 26.02.2021
Moralność a społeczeństwo
- 26.02.2021
Jezus jako podróbka starożytnych bogów. Co mówią znawcy religii?
- 26.02.2021
Argument kosmologiczny kalam – ujęcie naukowe*
- 22.02.2021
Kościół katolicki a teoria ewolucji
- 27.01.2021
Ewolucyjny argument przeciwko naturalizmowi*
- 27.01.2021
Scjentyzm czy naturalizm metodologiczny problemem dla chrześcijanina – według Roberta C. O’Connora
- 20.01.2021
Czy Galileusz udowodnił, że Ziemia się kręci?
- 20.01.2021
Jak nauka i religia są ze sobą powiązane*
- 14.01.2021
Einstein o relacji między nauką a religią
- 15.12.2020
Istnienie Boga. Nowy program teologii naturalnej*
- 15.12.2020
O przykładach nauki nienaturalistycznej
- 15.12.2020
Einstein o pochodzeniu religii i typach religijności
- 15.12.2020
Mankamenty nowego ateizmu
- 15.12.2020
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część I: Potrzeby wrodzone i co je zaspokaja
- 27.11.2020
Galileusz więziony i torturowany przez Kościół wrogo nastawiony do uczonego. A jak było naprawdę?
- 27.11.2020
Jak próżność i nieporozumienie przyczyniły się do problemów Galileusza z inkwizycją
- 27.11.2020
Argumenty za istnieniem Boga*
- 26.11.2020
Dlaczego Bóg objawił się tak późno?
- 26.11.2020
Czy w średniowieczu uważano, że Ziemia jest płaska?
- 26.11.2020
Czy Kopernik zdegradował człowieka, usuwając go z centrum Kosmosu?
- 26.11.2020
Clive S. Lewis o dochodzeniu ludzkości do chrześcijaństwa
- 24.10.2020
Jednostajność przyrody, a nie naturalizm jako podstawa nauki. Koncepcja Bruce’a L. Gordona
- 24.10.2020
Naturalizm metodologiczny całkowicie akceptowalny dla chrześcijanina – według Jitse’a M. van der Meera
- 24.10.2020
Alvin Plantinga o nauce augustiańskiej zamiast naturalistycznej
- 24.10.2020
Nauka bez naturalizmu?
- 24.10.2020
Petera van Inwagena argumenty na rzecz chrześcijaństwa
- 24.10.2020
Inwagen o podwójnych standardach w ocenie argumentów na rzecz religii
- 24.10.2020
Peter van Inwagen o swojej drodze do Kościoła
- 24.10.2020
Religia oczami nowych ateistów
- 08.09.2020
Monoteizm pierwotny i praobjawienie – według Wilhelma Schmidta
- 08.09.2020
Pierwsza religia ludzkości – kilka niereligijnych koncepcji
- 08.09.2020
Co Darwin sądził o idei, że to Bóg kierował procesem ewolucji?
- 08.09.2020
Poglądy teologiczne Darwina: dodatek
- 08.09.2020
Poglądy teologiczne Darwina
- 08.09.2020
“Trudne” przypadki w relacji nauki i religii
- 07.09.2020
Religia – co to takiego?
- 07.09.2020
Nowoateistyczny projekt unaukowienia etyki
- 07.09.2020
Etyka nowego ateizmu
- 25.07.2020
Stosunek nowego ateizmu do nauki
- 25.07.2020
Nic nowego pod Słońcem: na ile nowy jest nowy ateizm
- 22.07.2020
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część II: Idea Boga i argumenty na rzecz wiary
- 22.07.2020
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część I: Szok i jego przyczyna
- 22.07.2020
Clive Staples Lewis − droga do ateizmu i poza ateizm
- 22.07.2020
„Kiedyś byłem ateistą, ale…” – argument, który szczególnie boli wojujących ateistów
- 22.07.2020
Francis S. Collins – historia nawrócenia
- 06.07.2020
Kim są nowi ateiści?
- 05.07.2020
Jak nowy ateizm ma się do różnych form ateizmu?
- 02.07.2020
Czym jest nowy ateizm?
- 02.07.2020
Nowy ateizm
- 18.06.2020
Problem Bożego milczenia
- 18.06.2020
Problem zła
- 18.06.2020
Skąd zło i co z nim zrobić?
- 18.06.2020
Jak dyskutować z ateistą
- 04.06.2020
Prawo wielkoduszności
- 21.05.2020
Po co nam apologetyka? Rozmawiamy z ks. dr Markiem Dobrzenieckim
- 21.05.2020
Jak nie polemizować z ateistą?
- 21.05.2020
Apologetyka i jej metody
- 21.05.2020
Metodologia apologetyki z punktu widzenia teizmu chrześcijańskiego
- 27.04.2020
Argument z pragnień i Radości
- 24.04.2020
Naturalizm w kosmologii. Część II: Problem ogólnego porządku Wszechświata
- 24.04.2020
Pięć dróg świętego Tomasza z Akwinu
- 24.04.2020
Argument kalam
- 22.04.2020
Argument z bojaźni
- 07.04.2020
Prawo miłosierdzia
- 06.04.2020
Kiedyś ludzie nie mieli pojęcia o prawach przyrody, dlatego wierzyli w cuda. Czy rzeczywiście?
- 06.04.2020
Prawo szczerości intencji i prawdomówności
- 24.02.2020
Obowiązki względem rodziców, starszych i przodków
- 24.02.2020
Prawo szczególnej życzliwości
- 24.02.2020
Prawo powszechnej życzliwości
- 18.02.2020
Wewnętrzna sprzeczność naturalizmu
- 14.02.2020
Czy cuda na pewno kłócą się ze współczesną nauką? W pewnym sensie tak, a w innym nie
- 30.01.2020
Cud: co to takiego?
- 30.01.2020
(Zawodne) sposoby odróżniania nauki od nienauki. Lepszych brak
- 30.01.2020
Uniwersalność prawa moralnego
- 30.01.2020
Dlaczego subiektywista moralny nie może narzekać? Argument ze zła przeciwko subiektywizmowi
- 30.01.2020
Czy moralne jest to, co korzystne?
- 30.01.2020
Moralność jako instynkt
- 30.01.2020
Czy moralność to sprawa umowna?
- 30.01.2020
Zmienność moralności: dziś nie palimy czarownic
- 30.01.2020
Naturalizm w naukach o świadomości
- 30.01.2020
Czy nauka jest światopoglądowo neutralna?
- 30.01.2020
Czego nauka nie jest w stanie nam powiedzieć?*
- 30.01.2020
Co nauka może nam powiedzieć?*
- 30.01.2020
Dowód ontologiczny
- 30.01.2020
Argument z moralności
- 30.01.2020
Argumenty przeciwko naturalizmowi i na rzecz teizmu
- 30.01.2020
Czy Jezus zmartwychwstał? Odpowiedzi na popularne zarzuty
- 30.01.2020
Pozabiblijne świadectwa historyczności Jezusa
- 30.01.2020
Biblijne świadectwa historyczności Jezusa
- 30.01.2020
Najbardziej proludzka religia
- 30.01.2020
Socjobiologia wobec religii
- 30.01.2020
Religia jako wytwór społeczny
- 30.01.2020
Ateizm, materializm i naturalizm – dla bardziej zaawansowanych
- 30.01.2020
Krótka historia materializmu i naturalizmu
- 30.01.2020
Religia jako nerwica
- 30.01.2020
Religia jako niereligia
- 07.01.2020
Subiektywizm moralny i jego problemy
- 07.01.2020
Co to jest nauka?
- 07.01.2020
Jezus: kłamca, szaleniec czy Pan?
- 07.01.2020
Historyczność Jezusa i zmartwychwstania
- 07.01.2020
Dlaczego tylko jedna religia miałaby być prawdziwa?
- 07.01.2020
Chrześcijaństwo a inne religie
- 07.01.2020
Ateistyczna wizja pochodzenia religii
- 06.01.2020
Ateizm, materializm, naturalizm – o co chodzi?
2023
2022
2021
2020
- 04.12.2023
-
A jeśli ktoś z kosmosu odpowie − co wtedy?
Aborcyjne wahadło to mit
„Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść […]?” (Mt 11,3). O znaczeniu i historii Adwentu
“Rozmowy o apologetyce” #8 Jak przekazywać wiarę dzieciom? Robert Kościuszko
Alvin Plantinga o nauce augustiańskiej zamiast naturalistycznej
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
Alvin Plantinga o tym, że nie wiadomo, co teistom naturalistycznym nie podoba się w idei Boskich interwencji
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część I: Szok i jego przyczyna
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część II: Idea Boga i argumenty na rzecz wiary
Apologetyka i jej metody
Apologia Blaise’a Pascala
Apologia Gilberta Keitha Chestertona
Apologia Johna Henry’ego Newmana
Argument kalam
Argument kosmologiczny kalam – ujęcie naukowe*
Argument z bojaźni
Argument z moralności
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część I: Potrzeby wrodzone i co je zaspokaja
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część II: Absurd niezaspokojenia i Wszechświata
Argument z pragnień i Radości
Argumenty C.S. Lewisa na rzecz wiary w Boga. Rozmowa z prof. Piotrem Bylicą
Argumenty przeciwko naturalizmowi i na rzecz teizmu
Argumenty za istnieniem Boga*
Argumenty za istnieniem Boga: od rozumu i szkicu do doświadczenia Boga. Rozmowa z o. Rafałem Sergiuszem Nizińskim
Ateistyczna wizja pochodzenia religii
Ateizm, materializm i naturalizm – dla bardziej zaawansowanych
Ateizm, materializm, naturalizm – o co chodzi?
Biblia o państwie, władzy i podatkach. Rozmowa z o. Jackiem Gniadkiem SVD
Biblijne świadectwa historyczności Jezusa
Błędy w rozumieniu wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 3)
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
Bóg umarł? O wierze w świecie postateistycznym rozmawiamy z Ewą Laskowską
C.S. Lewis – pisarz, apologeta, uczony. Rozmowa z prof. Piotrem Bylicą
C. S. Lewis. Rozum i wiara
Celowościowe interpretacje ewolucji przyrody
Chiński pokój a test Turinga. John Searle o „myśleniu” maszyn
Chrześcijaństwo a inne religie
Chrześcijaństwo jako „prawdziwy mit” – według Clive’a Staplesa Lewisa
Chrześcijaństwo oskarżone
Clive S. Lewis o dochodzeniu ludzkości do chrześcijaństwa
Clive Staples Lewis − droga do ateizmu i poza ateizm
Co Darwin sądził o idei, że to Bóg kierował procesem ewolucji?
Co nauka może nam powiedzieć?*
Co nowego u neandertalczyków?
Co to jest nauka?
Cud: co to takiego?
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część VI: Chrześcijaństwo a cuda w innych religiach
Czego nauka nie jest w stanie nam powiedzieć?*
Czy ateizm jest racjonalny? Rozmowa z ks. prof. Maciejem Bałą
Czy Bóg jest okrutny? Rozmowa z o. Michałem Baranowskim
Czy chrześcijanie są prześladowani? Rozmowa z ks. Mariuszem Boguszewskim
Czy cuda na pewno kłócą się ze współczesną nauką? W pewnym sensie tak, a w innym nie
Czy cuda świadczą o tym, że Bóg jest „partaczem”? Odpowiedź Roberta A. Larmera
Czy człowiek jest miarą wszechrzeczy? Rozmowa z ks. Adamem Adamskim
Czy Ewangelie są wiarygodne? Rozmowa z Filipem Sylwestrowiczem
Czy Galileusz udowodnił, że Ziemia się kręci?
Czy jeśli Bóg czyni cuda, to jest niesprawiedliwy? Odpowiedź Roberta A. Larmera
Czy Jezus zmartwychwstał? Odpowiedzi na popularne zarzuty
Czy każde życie jest wartościowe? Druga część rozmowy z Anną Szczerbatą
Czy każdy może być święty? Rozmowa z Magdaleną Jóźwik
Czy kobiety mogą nauczać w Kościele?
Czy Kopernik zdegradował człowieka, usuwając go z centrum Kosmosu?
“Rozmowy o apologetyce” #7 Czy Kościół boi się wolności? O. Jacek Gniadek
Czy magia istnieje? Magia a wiara chrześcijańska. Rozmowa z o. Radosławem Brońkiem OP
“Rozmowy o apologetyce” #6 Czy małżeństwa trzeba bronić? Agata Rujner
Czy nauka jest światopoglądowo neutralna?
Czy pojęcie cudu jest logicznie niespójne, bo prawa przyrody nie dopuszczają wyjątków? Argumentacja Roberta A. Larmera
Czy pragnienie transcendencji jest „nieszczęsnym” skutkiem ubocznym ewolucji biologicznej? Odpowiedź Joego Pucketta na argument Richarda Dawkinsa
Czy św. Paweł wymyślił chrześcijaństwo? Rozmowa z ks. Marcinem Kowalskim
Czy teoria ewolucji obala Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień? Joego Pucketta odpowiedź na zarzut Matthew Alpera
Dlaczego tylko jedna religia miałaby być prawdziwa?
Czy w Kościele jest kryzys? Rozmowa z br. Szymonem Janowskim
Czy w niebie będziemy sobą? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. V
Czy w średniowieczu uważano, że Ziemia jest płaska?
Czy wiara może oddalać od Boga? Rozmowa z dr. Andrzejem Molendą
Czy wiara religijna to ślepa wiara?
Czy wiara w cuda jest tylko dla naiwnych? Rozmowa z ks. prof. Adamem Świeżyńskim
Czy wystarczy być dobrym, żeby dostać się do nieba? Rozmowa z ks. Bogdanem Kulikiem MSF
“Rozmowy o apologetyce” #5 Czy zmartwychwstanie to fikcja? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
Czym jest dusza ludzka?
Czym jest nowy ateizm?
Wyznaczanie daty Wielkanocy a data narodzin Jezusa Chrystusa
Dialog międzyreligijny – historia, cele i kontrowersje. Rozmowa z o. Wojciechem Klujem OMI
Jak działa modlitwa? Część 3: Dialogiczno-zjednoczeniowy model działania modlitwy
Dlaczego aborcja jest złem? Rozmowa z Anną Szczerbatą
Dlaczego Bóg objawił się tak późno?
Dlaczego Clive Staples Lewis nie był pacyfistą? Argumenty świeckie
Dlaczego młodzi boją się dorosłości? Rozmowa z dr Anną Wieradzką-Pilarczyk
Dlaczego scjentyzm jest wrogiem nauki – zdaniem J.P. Morelanda
Dlaczego subiektywista moralny nie może narzekać? Argument ze zła przeciwko subiektywizmowi
Długa kapitulacja. Trudna droga naukowca od twardego ateizmu do wiary*
Dowód ontologiczny
Dowód z praw logiki (przy pewnym ich rozumieniu) za istnieniem Boga – na podstawie analiz Wincentego Granata
Dowód z praw moralnych i głosu obowiązku – w ujęciu Wincentego Granata
Duchy i życie po śmierci. Czy jeszcze w to wierzymy? Rozmowa z ks. prof. Janem Perszonem
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
Działanie Boga powszechne i szczególne
Działanie Boga w świecie
Einstein o pochodzeniu religii i typach religijności
Einstein o relacji między nauką a religią
Emergencja czasu i przestrzeni?
Powstanie ery Chrystusowej
Etyka nowego ateizmu
Ewolucyjny argument przeciwko naturalizmowi*
Fałszywe oskarżenia wobec chrześcijaństwa w Kodzie Leonarda da Vinci – odpowiedź Gregory’ego Koukla
Fejkowy kościół internetowy. Jak walczyć z kłamstwami w sieci? Rozmowa z ks. Łukaszem Waśko
Filozofia prawa natury czyli dlaczego pestka chce być drzewem
Francis S. Collins – historia nawrócenia
Galileusz więziony i torturowany przez Kościół wrogo nastawiony do uczonego. A jak było naprawdę?
Gilbert K. Chesterton – obrońca wiary i rozsądku. Rozmowa z Ewą Laskowską
Giordano Bruno spłonął na stosie – ale właściwie za co?
Przedsiębiorca – rynek – gospodarka w świetle encykliki Caritas in veritate Benedykta XVI
Halloween a chrześcijaństwo
Historyczność Jezusa i zmartwychwstania
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część II: Odpowiedź Roberta A. Larmera
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część III: Odpowiedź Clive’a S. Lewisa
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część I: Davida Hume’a argumenty przeciwko cudom
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część IV: Cztery kontrargumenty Jacka Wojtysiaka
Wątpliwości fizyka w sprawie fizykoteologii
Dlaczego Bóg nie ujawnia się w bardziej przekonujący sposób? Profesor MIT odpowiada na pytania o religię i naukę.
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
Idea cudów jako wyraz deizmu. Odpowiedź Roberta A. Larmera na ten dziwny zarzut
Idea nieba a uciekanie od rzeczywistości? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. VII
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część I – ogólnie rzecz biorąc
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część III – herezja katarska w praktyce
Inkwizycja a palenie czarownic
Inkwizycja – kontekst, bez którego zrozumieć jej nie sposób
Inkwizycja: prostowanie wykrzywionego obrazu
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część II: Intencjonalność i prawda
Ciało interpłciowe jest objawieniem. Naukowa i teologiczna odpowiedź na pytanie o interseksualność*
Inwagen o podwójnych standardach w ocenie argumentów na rzecz religii
Czy zagadnienie istnienia Boga ma charakter naukowy? Profesor MIT odpowiada na pytania o religię i naukę
Istnienie Boga. Nowy program teologii naturalnej*
Istnienie wyspecyfikowanej informacji we wszechświecie wskazuje na Boga–Stwórcę*
J.R.R. Tolkien i chrześcijaństwo
Jak chronić dziecko przed pornografią? Rozmowa z Katarzyną Nowicką
Jak dyskutować z ateistą
Jak działa modlitwa? Część 1: Problem modlitwy „niewysłuchanej”
Jak fachowo rozpoznaje się cuda?
“Rozmowy o apologetyce” #10 Jak kochać gimboateistów? Aneta Rayzacher-Majewska
“Rozmowy o apologetyce” #2 Jak mądrze oglądać filmy? ks. Marek Kotyński
Jak nauka i religia są ze sobą powiązane*
Jak nie pokłócić się w Święta? O dobrej komunikacji rozmawiamy z br. Piotrem Kwiatkiem
Jak nie polemizować z ateistą?
Jak nowy ateizm ma się do różnych form ateizmu?
Jak pogodzić wiarę z rozumem? Relacja z konferencji “Dwa skrzydła – wiara i rozum”
Jak próżność i nieporozumienie przyczyniły się do problemów Galileusza z inkwizycją
Jak przetrwać kryzys w małżeństwie? Rozmowa z br. Piotrem Zajączkowskim OFM Cap
Jak rozmawiać z ateistą? Jan Lewandowski gościem naszego podcastu
Jak to jest być kosmitą albo… nietoperzem? Thomas Nagel o niepowodzeniach naturalizmu w redukowaniu i eliminowaniu stanów wewnętrznych
Jak w średniowieczu Kościół rzekomo zakazywał sekcji zwłok
Jak zostać apologetą? Rozmowa z Janem Lewandowskim
Jaki sens ma małżeństwo? Rozmowa z Magdą i Wiesławem Grabowskimi
Jednostajność przyrody, a nie naturalizm jako podstawa nauki. Koncepcja Bruce’a L. Gordona
Jezus jako podróbka starożytnych bogów. Co mówią znawcy religii?
Jezus: kłamca, szaleniec czy Pan?
O przykładach nauki nienaturalistycznej
Katolicka wizja świata we Władcy Pierścieni Johna Ronalda Reuela Tolkiena
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część III: Materiał dowodowy
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część IV: Ocena dowodu
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część I: Kilka uwag terminologicznych
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część II: Historia dowodu
„Kiedyś byłem ateistą, ale…” – argument, który szczególnie boli wojujących ateistów
Kiedyś ludzie nie mieli pojęcia o prawach przyrody, dlatego wierzyli w cuda. Czy rzeczywiście?
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część I: Dziewięć konsekwencji, które naturalista musi zaakceptować, choć nie może, skoro jest naturalistą
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część III: Przyczynowość mentalna
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część IV: Ważność praw logicznych
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część V: Jedność świadomości a racjonalne wnioskowanie
Kim był św. Paweł? O kontrowersyjnym apostole rozmawiamy z ks. Marcinem Kowalskim
„Kim jest człowiek…”
Kim są nowi ateiści?
Kłopotliwe założenia testu Turinga na temat myślenia
Kobieta i mężczyzna w chrześcijaństwie
Kobiety w Nowym Testamencie. Część I: Ewangelie
Kobiety w Nowym Testamencie. Część II: Kościół pierwotny
Młodzi oczekują argumentów za prawdziwością wiary
Konsekwencje wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 4)
Kościół katolicki a teoria ewolucji
Kreacjonizm i ewolucja. O. Michał Chaberek OP odpowiada na komentarze internautów
Krótka historia materializmu i naturalizmu
Lewis o kapłaństwie kobiet
Czy z piekła można jednak trafić do nieba? Clive S. Lewis i „refrigerium”
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
Mankamenty nowego ateizmu
Media bronią Kościoła? Rozmowa z o. Marcinem Wrzosem i Michałem Jóźwiakiem
Męka Pańska wg św. Jana. Jezus Król na krzyżu. Rozmowa z ks. Zbigniewem Grochowskim
Metodologia apologetyki z punktu widzenia teizmu chrześcijańskiego
Jak działa modlitwa? Część 2: Trzy popularne modele działania modlitwy
Monoteizm pierwotny i praobjawienie – według Wilhelma Schmidta
Czy moralne jest to, co korzystne?
Moralność a społeczeństwo
Moralność jako instynkt
Czy moralność to sprawa umowna?
Jest dusza czy jej nie ma? Kilka argumentów J.P. Morelanda na rzecz substancjalnego istnienia duszy – część II
Jest dusza czy jej nie ma? Kilka argumentów J.P. Morelanda na rzecz substancjalnego istnienia duszy – część I
Jest dusza czy jej nie ma? Kilka argumentów J.P. Morelanda na rzecz substancjalnego istnienia duszy – część III
Na czym polega siła kobiet? Rozmowa z Magdą Grabowską
Najbardziej proludzka religia
Naturalizm metodologiczny całkowicie akceptowalny dla chrześcijanina – według Jitse’a M. van der Meera
Naturalizm w kosmologii. Część II: Problem ogólnego porządku Wszechświata
Naturalizm w naukach o świadomości
Nauka bez naturalizmu?
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część II: Najważniejsze badania nad NDE i co z nich wynika
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część I: Ogólna prezentacja sytuacji problemowej
Nic nowego pod Słońcem: na ile nowy jest nowy ateizm
Nie ma nauki bez założeń: Epistemiczne układy odniesienia*
Być duchem bez ciała – co to za atrakcja? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. IV
Skupienie na rzeczach niebiańskich a troska o to, co doczesne. Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. VIII
O myleniu metafor z rzeczywistością. Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. VI
Czy w raju jest nudno? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. I
Czy w niebie nie ma niczego ciekawego? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. II
„Bez seksu? Bez sensu!” Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. III
Niepowtarzalność cudów a argument, że są niezgodne z nauką
Nieracjonalne podstawy ateizmu. Wprowadzenie do sekcji. Część II: Różnica między racjonalnymi i nieracjonalnymi podstawami dla przekonań
Nieśmiertelność duszy ludzkiej i zmartwychwstanie
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część V: Hume’a trzy zarzuty a posteriori, odpowiedź Larmera i nieco C.S. Lewisa
Nowoateistyczny projekt unaukowienia etyki
Nowy ateizm
O równym statusie kobiet i mężczyzn w chrześcijaństwie
O seksie, przyjemności i przeszkodach. Rozmowa z Beatą Mądrą
O sztuce dobrego przemawiania. Rozmowa z ks. prof. Kazimierzem Panusiem
O wyzwaniach współczesności i nie tylko. Rozmowa z Peterem Kreeftem
Obiektywizm i subiektywizm nauki*
Obliczanie daty narodzin Jezusa Chrystusa
Obowiązki względem rodziców, starszych i przodków
Odrzucenie antropocentryzmu. Człowiek jako problem dla świata – według niektórych teistów naturalistycznych
Peter van Inwagen o swojej drodze do Kościoła
Petera van Inwagena argumenty na rzecz chrześcijaństwa
Pięć dróg świętego Tomasza z Akwinu
Czy idea piekła nie jest zbyt okrutna? Cztery teorie i stanowisko Clive’a Staplesa Lewisa
Pierwsza religia ludzkości – kilka niereligijnych koncepcji
Po co i jak pościć? Rozmowa z ks. Pawełem Cieślikiem
Po co nam apologetyka? Rozmawiamy z ks. dr Markiem Dobrzenieckim
Po co nam spowiedź? Rozmowa z o. Dariuszem Piórkowskim SJ
Pobożne życzenie nieistnienia Boga – jako przyczyna ateizmu
“Rozmowy o apologetyce” #9 Misje – wyobrażenia a rzeczywistość. O. Tomasz Szyszka
“Rozmowy o apologetyce” #1 Czym jest apologetyka? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
“Rozmowy o apologetyce” #13 Czy nauka stała się religią? O. Janusz Pyda
Podstawy chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Pogańskie źródła Halloween
Poglądy teologiczne Darwina
Poglądy teologiczne Darwina: dodatek
Potop. Czy prehistoryczna apokalipsa wydarzyła się naprawdę?
Powtarzalność cudów
Pozabiblijne świadectwa historyczności Jezusa
Prawo i język kształtują sumienia
Prawo miłosierdzia
Prawo powszechnej życzliwości
Prawo szczególnej życzliwości
Prawo szczerości intencji i prawdomówności
Prawo wielkoduszności
Problem Bożego milczenia
Problem zła
Proste działanie ze strony Boga
Przyczyny wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 2)
Przyjemności zbawionych czyli jak średniowieczni filozofowie wyobrażali sobie przyjemności w Niebie?
Przynieś, podaj, pozamiataj? Rozmowa o. Pawłem Drobotem o roli kobiet w Kościele
Recenzja książki Alistera McGratha, Intelektualny świat C.S. Lewisa*
Recenzja książki Przewodnik po twórczości C.S. Lewisa*
Profesor fizyki mówi studentom, że dowody naukowe wskazują na istnienie „projektanta”*
Religia – co to takiego?
Religia jako niereligia
Religia jako nerwica
Religia jako wytwór społeczny
Religia oczami nowych ateistów
Rośliny i szarańcze w Biblii. Rozmowa o biblijnej archeologii z dr Anną Wajdą
“Rozmowy o apologetyce” #11 Jak działa Bóg? Ks. Adam Świeżyński
“Rozmowy o apologetyce” #12 Powrót hipotezy Boga. O. Michał Chaberek
“Rozmowy o apologetyce” #14 Czy Biblia jest słowem Bożym? Prof. Barbara Strzałkowska
“Rozmowy o apologetyce” #15 Czy Bóg stworzył świat w 7 dni? Prof. Barbara Strzałkowska
“Rozmowy o apologetyce” #4 Czy Bóg milczy? Ks. Marek Dobrzeniecki
Różne odmiany feminizmu o stosunku chrześcijaństwa do kobiet i kobiecości (w zarysie)
Scjentyzm czy naturalizm metodologiczny problemem dla chrześcijanina – według Roberta C. O’Connora
Sekty i “końce świata” – odwieczna fascynacja. Rozmowa z Ireneuszem Kamińskim
“Rozmowy o apologetyce” #3 Skąd jest zło? Ks. Marek Dobrzeniecki
Skąd się biorą dusze ludzkie?
Skąd zło i co z nim zrobić?
Socjobiologia wobec religii
Spotkajmy się na Targach Wydawców Katolickich!
Spotkajmy się na Targach Wydawców Katolickich!
Status kobiety w chrześcijaństwie – odpowiedź na „listę zarzutów”
Mitch Stokes o opieraniu metafizyki na nauce w kontekście kryzysu we współczesnej fizyce
Stosunek nowego ateizmu do nauki
Stwórcze działanie Boga
Stworzenie bez początku, czyli mocny teizm naturalistyczny o stworzeniu świata
Stworzenie, kreacjonizm, ewolucja? Rozmowa z o. Michałem Chaberkiem
Subiektywizm moralny i jego problemy
Świadomość – trudna sprawa dla naturalizmu
Tajemnice Mszy Świętej. Rozmowa z o. Tomaszem Grabowskim OP
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
Jak Bóg stworzył człowieka – według teizmu naturalistycznego
Teizm Silmarillionu – Eru i stworzenie świata
Tendencje zmian prawnych norm ochrony życia człowieka
Teoria Przywiązania – Wiara i Psychologia. Rozmowa z ks. Piotrem Marchwickim SDB
Tolkien o Opatrzności
Trójca Święta – logika i tajemnica. Rozmowa z ks. Krzysztofem Mętlewiczem
“Trudne” przypadki w relacji nauki i religii
Trudności i problemy ateizmu i naturalizmu
Nieracjonalne podstawy ateizmu. Wprowadzenie do sekcji. Część I: Typowe opinie ateistów na temat nieracjonalności wiary religijnej
Czy Bóg się przed nami chowa? A jeśli tak, to czy jest sadystą? Flew kontra Baggett, Habermas i Kreeft
„Ułomny ojciec” jako przyczyna niewiary u mężczyzn. Hipoteza Paula C. Vitza
Uniwersalność prawa moralnego
David Hume, Bertrand Russell – „porzuceni” przez ojca
Psychologiczne przyczyny ateizmu Friedricha Nietzschego
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
Wady genetyczne i upośledzenie – wyzwanie dla chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Wewnętrzna sprzeczność naturalizmu
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część VI: Czy nasze władze poznawcze są wiarygodne?
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 1: Credo korynckie
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 2: Chrystus umarł
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 3: Chrystus został pogrzebany
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 4: Chrystus zmartwychwstał trzeciego dnia
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 5: Chrystus się ukazał
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 6: Głoszenie zmartwychwstania
Wielość podobnych mitologii a prawdziwość chrześcijaństwa – według Clive’a Staplesa Lewisa
Znaczący wkład Hildegardy z Bingen w koncepcję kobiety*
Zagadka daty nawrócenia Lewisa
Zawód influencer – co na to Kościół? Rozmowa z ks. Adamem Kłonowskim
(Zawodne) sposoby odróżniania nauki od nienauki. Lepszych brak
Złożone działanie Boga
Zmartwychwstanie – fakt czy fikcja? Spotkanie z dr Małgorzatą Madej
Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i transcendentne
Zmienność moralności: dziś nie palimy czarownic
Czy można zrozumieć tajemnicę wcielenia? (Refleksja na Adwent, cz. 1)
Życzenia Świąteczne!
a
b
c
d
e
f
g
h
i
j
k
l
m
n
o
p
r
s
t
u
v
w
z
-
Pięć dróg świętego Tomasza z Akwinu
Pozabiblijne świadectwa historyczności Jezusa
Czym jest dusza ludzka?
Pierwsza religia ludzkości – kilka niereligijnych koncepcji
Kościół katolicki a teoria ewolucji
Inkwizycja a palenie czarownic
Giordano Bruno spłonął na stosie – ale właściwie za co?
Einstein o pochodzeniu religii i typach religijności
Czy Jezus zmartwychwstał? Odpowiedzi na popularne zarzuty
Czy w średniowieczu uważano, że Ziemia jest płaska?
Dlaczego tylko jedna religia miałaby być prawdziwa?
Religia – co to takiego?
Biblijne świadectwa historyczności Jezusa
Skąd się biorą dusze ludzkie?
Nieśmiertelność duszy ludzkiej i zmartwychwstanie
A jeśli ktoś z kosmosu odpowie − co wtedy?
Dlaczego Bóg objawił się tak późno?
Jezus jako podróbka starożytnych bogów. Co mówią znawcy religii?
Jak dyskutować z ateistą
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część I: Szok i jego przyczyna
Dowód ontologiczny
Halloween a chrześcijaństwo
Francis S. Collins – historia nawrócenia
Chrześcijaństwo a inne religie
Co Darwin sądził o idei, że to Bóg kierował procesem ewolucji?
„Kiedyś byłem ateistą, ale…” – argument, który szczególnie boli wojujących ateistów
Cud: co to takiego?
Krótka historia materializmu i naturalizmu
Argumenty za istnieniem Boga*
Jak nauka i religia są ze sobą powiązane*
Podstawy chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
O równym statusie kobiet i mężczyzn w chrześcijaństwie
Chiński pokój a test Turinga. John Searle o „myśleniu” maszyn
Status kobiety w chrześcijaństwie – odpowiedź na „listę zarzutów”
Einstein o relacji między nauką a religią
Skąd zło i co z nim zrobić?
Jezus: kłamca, szaleniec czy Pan?
Pogańskie źródła Halloween
Czy kobiety mogą nauczać w Kościele?
Clive Staples Lewis − droga do ateizmu i poza ateizm
Kobiety w Nowym Testamencie. Część I: Ewangelie
Historyczność Jezusa i zmartwychwstania
Monoteizm pierwotny i praobjawienie – według Wilhelma Schmidta
Religia jako nerwica
Działanie Boga w świecie
Czy Galileusz udowodnił, że Ziemia się kręci?
Jak w średniowieczu Kościół rzekomo zakazywał sekcji zwłok
Problem zła
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część III – herezja katarska w praktyce
Argument kosmologiczny kalam – ujęcie naukowe*
Wielość podobnych mitologii a prawdziwość chrześcijaństwa – według Clive’a Staplesa Lewisa
Religia jako wytwór społeczny
Subiektywizm moralny i jego problemy
Apologetyka i jej metody
Ateizm, materializm, naturalizm – o co chodzi?
Ateizm, materializm i naturalizm – dla bardziej zaawansowanych
Teizm Silmarillionu – Eru i stworzenie świata
Najbardziej proludzka religia
Antony Flew – solą w oku ateistów. Część II: Idea Boga i argumenty na rzecz wiary
Argumenty przeciwko naturalizmowi i na rzecz teizmu
Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i transcendentne
J.R.R. Tolkien i chrześcijaństwo
„Kim jest człowiek…”
Poglądy teologiczne Darwina
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część I: Potrzeby wrodzone i co je zaspokaja
Wewnętrzna sprzeczność naturalizmu
Jak fachowo rozpoznaje się cuda?
Katolicka wizja świata we Władcy Pierścieni Johna Ronalda Reuela Tolkiena
Różne odmiany feminizmu o stosunku chrześcijaństwa do kobiet i kobiecości (w zarysie)
Jak Bóg stworzył człowieka – według teizmu naturalistycznego
“Trudne” przypadki w relacji nauki i religii
Lewis o kapłaństwie kobiet
Aborcyjne wahadło to mit
C. S. Lewis. Rozum i wiara
Czy można zrozumieć tajemnicę wcielenia? (Refleksja na Adwent, cz. 1)
Kobieta i mężczyzna w chrześcijaństwie
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
Ateistyczna wizja pochodzenia religii
Naturalizm w naukach o świadomości
Jak działa modlitwa? Część 2: Trzy popularne modele działania modlitwy
Inkwizycja: prostowanie wykrzywionego obrazu
Obliczanie daty narodzin Jezusa Chrystusa
Galileusz więziony i torturowany przez Kościół wrogo nastawiony do uczonego. A jak było naprawdę?
Dlaczego scjentyzm jest wrogiem nauki – zdaniem J.P. Morelanda
Co to jest nauka?
Kobiety w Nowym Testamencie. Część II: Kościół pierwotny
Nowy ateizm
Uniwersalność prawa moralnego
Przyjemności zbawionych czyli jak średniowieczni filozofowie wyobrażali sobie przyjemności w Niebie?
Czy cuda na pewno kłócą się ze współczesną nauką? W pewnym sensie tak, a w innym nie
Jak nie polemizować z ateistą?
Trudności i problemy ateizmu i naturalizmu
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część II: Najważniejsze badania nad NDE i co z nich wynika
Co nowego u neandertalczyków?
Czym jest nowy ateizm?
Problem Bożego milczenia
Wady genetyczne i upośledzenie – wyzwanie dla chrześcijańskiego rozumienia natury ludzkiej
Kim są nowi ateiści?
Jak próżność i nieporozumienie przyczyniły się do problemów Galileusza z inkwizycją
Tolkien o Opatrzności
Błędy w rozumieniu wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 3)
Moralność jako instynkt
“Rozmowy o apologetyce” #15 Czy Bóg stworzył świat w 7 dni? Prof. Barbara Strzałkowska
Jak nowy ateizm ma się do różnych form ateizmu?
“Rozmowy o apologetyce” #6 Czy małżeństwa trzeba bronić? Agata Rujner
Argument z moralności
Apologia Blaise’a Pascala
Czy Kopernik zdegradował człowieka, usuwając go z centrum Kosmosu?
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
(Zawodne) sposoby odróżniania nauki od nienauki. Lepszych brak
Inkwizycja – kontekst, bez którego zrozumieć jej nie sposób
Chrześcijaństwo oskarżone
Inkwizycja a „niewinne” herezje. Część I – ogólnie rzecz biorąc
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
Jak to jest być kosmitą albo… nietoperzem? Thomas Nagel o niepowodzeniach naturalizmu w redukowaniu i eliminowaniu stanów wewnętrznych
Moralność a społeczeństwo
Kiedyś ludzie nie mieli pojęcia o prawach przyrody, dlatego wierzyli w cuda. Czy rzeczywiście?
Czy Bóg jest okrutny? Rozmowa z o. Michałem Baranowskim
Kłopotliwe założenia testu Turinga na temat myślenia
Doświadczenia bliskie śmierci jako problem dla naturalistycznej wizji człowieka. Część I: Ogólna prezentacja sytuacji problemowej
Spotkajmy się na Targach Wydawców Katolickich!
Nauka bez naturalizmu?
Prawo szczerości intencji i prawdomówności
Clive S. Lewis o dochodzeniu ludzkości do chrześcijaństwa
Czego nauka nie jest w stanie nam powiedzieć?*
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
Jak działa modlitwa? Część 1: Problem modlitwy „niewysłuchanej”
Chrześcijaństwo jako „prawdziwy mit” – według Clive’a Staplesa Lewisa
Dlaczego subiektywista moralny nie może narzekać? Argument ze zła przeciwko subiektywizmowi
Zagadka daty nawrócenia Lewisa
Petera van Inwagena argumenty na rzecz chrześcijaństwa
Argument kalam
Etyka nowego ateizmu
Konsekwencje wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 4)
Działanie Boga powszechne i szczególne
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część II: Absurd niezaspokojenia i Wszechświata
Obiektywizm i subiektywizm nauki*
Stworzenie bez początku, czyli mocny teizm naturalistyczny o stworzeniu świata
Świadomość – trudna sprawa dla naturalizmu
Apologia Gilberta Keitha Chestertona
Socjobiologia wobec religii
Nic nowego pod Słońcem: na ile nowy jest nowy ateizm
Ewolucyjny argument przeciwko naturalizmowi*
Metodologia apologetyki z punktu widzenia teizmu chrześcijańskiego
Argument z pragnień i Radości
Emergencja czasu i przestrzeni?
Zmienność moralności: dziś nie palimy czarownic
Przyczyny wcielenia Jezusa Chrystusa (Refleksja na Adwent, cz. 2)
Apologia Johna Henry’ego Newmana
Proste działanie ze strony Boga
Istnienie Boga. Nowy program teologii naturalnej*
Stosunek nowego ateizmu do nauki
Stworzenie, kreacjonizm, ewolucja? Rozmowa z o. Michałem Chaberkiem
Dlaczego Clive Staples Lewis nie był pacyfistą? Argumenty świeckie
Argument z bojaźni
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
Religia oczami nowych ateistów
Naturalizm w kosmologii. Część II: Problem ogólnego porządku Wszechświata
Prawo powszechnej życzliwości
Czy nauka jest światopoglądowo neutralna?
“Rozmowy o apologetyce” #3 Skąd jest zło? Ks. Marek Dobrzeniecki
Mankamenty nowego ateizmu
Alvin Plantinga o nauce augustiańskiej zamiast naturalistycznej
Stwórcze działanie Boga
Peter van Inwagen o swojej drodze do Kościoła
Czy pragnienie transcendencji jest „nieszczęsnym” skutkiem ubocznym ewolucji biologicznej? Odpowiedź Joego Pucketta na argument Richarda Dawkinsa
Po co nam apologetyka? Rozmawiamy z ks. dr Markiem Dobrzenieckim
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
Nowoateistyczny projekt unaukowienia etyki
Inwagen o podwójnych standardach w ocenie argumentów na rzecz religii
Niepowtarzalność cudów a argument, że są niezgodne z nauką
Religia jako niereligia
Czy moralne jest to, co korzystne?
Czy moralność to sprawa umowna?
Jednostajność przyrody, a nie naturalizm jako podstawa nauki. Koncepcja Bruce’a L. Gordona
Złożone działanie Boga
Co nauka może nam powiedzieć?*
Jak rozmawiać z ateistą? Jan Lewandowski gościem naszego podcastu
“Rozmowy o apologetyce” #5 Czy zmartwychwstanie to fikcja? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
Prawo wielkoduszności
Nie ma nauki bez założeń: Epistemiczne układy odniesienia*
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część I: Kilka uwag terminologicznych
Fałszywe oskarżenia wobec chrześcijaństwa w Kodzie Leonarda da Vinci – odpowiedź Gregory’ego Koukla
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 1: Credo korynckie
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
Jak działa modlitwa? Część 3: Dialogiczno-zjednoczeniowy model działania modlitwy
Mitch Stokes o opieraniu metafizyki na nauce w kontekście kryzysu we współczesnej fizyce
Odrzucenie antropocentryzmu. Człowiek jako problem dla świata – według niektórych teistów naturalistycznych
Prawo miłosierdzia
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
“Rozmowy o apologetyce” #10 Jak kochać gimboateistów? Aneta Rayzacher-Majewska
Filozofia prawa natury czyli dlaczego pestka chce być drzewem
Czy teoria ewolucji obala Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień? Joego Pucketta odpowiedź na zarzut Matthew Alpera
Długa kapitulacja. Trudna droga naukowca od twardego ateizmu do wiary*
Scjentyzm czy naturalizm metodologiczny problemem dla chrześcijanina – według Roberta C. O’Connora
“Rozmowy o apologetyce” #11 Jak działa Bóg? Ks. Adam Świeżyński
Powtarzalność cudów
Czy człowiek jest miarą wszechrzeczy? Rozmowa z ks. Adamem Adamskim
Recenzja książki Przewodnik po twórczości C.S. Lewisa*
Naturalizm metodologiczny całkowicie akceptowalny dla chrześcijanina – według Jitse’a M. van der Meera
“Rozmowy o apologetyce” #13 Czy nauka stała się religią? O. Janusz Pyda
“Rozmowy o apologetyce” #14 Czy Biblia jest słowem Bożym? Prof. Barbara Strzałkowska
O seksie, przyjemności i przeszkodach. Rozmowa z Beatą Mądrą
Dowód z praw logiki (przy pewnym ich rozumieniu) za istnieniem Boga – na podstawie analiz Wincentego Granata
Prawo szczególnej życzliwości
“Rozmowy o apologetyce” #12 Powrót hipotezy Boga. O. Michał Chaberek
Czy chrześcijanie są prześladowani? Rozmowa z ks. Mariuszem Boguszewskim
Czy każdy może być święty? Rozmowa z Magdaleną Jóźwik
Tendencje zmian prawnych norm ochrony życia człowieka
Obowiązki względem rodziców, starszych i przodków
Dlaczego Bóg nie ujawnia się w bardziej przekonujący sposób? Profesor MIT odpowiada na pytania o religię i naukę.
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
Poglądy teologiczne Darwina: dodatek
Znaczący wkład Hildegardy z Bingen w koncepcję kobiety*
“Rozmowy o apologetyce” #4 Czy Bóg milczy? Ks. Marek Dobrzeniecki
O przykładach nauki nienaturalistycznej
“Rozmowy o apologetyce” #2 Jak mądrze oglądać filmy? ks. Marek Kotyński
Czy ateizm jest racjonalny? Rozmowa z ks. prof. Maciejem Bałą
Prawo i język kształtują sumienia
“Rozmowy o apologetyce” #7 Czy Kościół boi się wolności? O. Jacek Gniadek
Czy Ewangelie są wiarygodne? Rozmowa z Filipem Sylwestrowiczem
Dowód z praw moralnych i głosu obowiązku – w ujęciu Wincentego Granata
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część II: Historia dowodu
Czy jeśli Bóg czyni cuda, to jest niesprawiedliwy? Odpowiedź Roberta A. Larmera
“Rozmowy o apologetyce” #1 Czym jest apologetyka? Ks. prof. Przemysław Artemiuk
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część III: Materiał dowodowy
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 4: Chrystus zmartwychwstał trzeciego dnia
“Rozmowy o apologetyce” #9 Misje – wyobrażenia a rzeczywistość. O. Tomasz Szyszka
“Rozmowy o apologetyce” #8 Jak przekazywać wiarę dzieciom? Robert Kościuszko
O wyzwaniach współczesności i nie tylko. Rozmowa z Peterem Kreeftem
Na czym polega siła kobiet? Rozmowa z Magdą Grabowską
Czy cuda świadczą o tym, że Bóg jest „partaczem”? Odpowiedź Roberta A. Larmera
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część V: Jedność świadomości a racjonalne wnioskowanie
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 2: Chrystus umarł
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 5: Chrystus się ukazał
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część VI: Chrześcijaństwo a cuda w innych religiach
Czy wiara religijna to ślepa wiara?
Jak zostać apologetą? Rozmowa z Janem Lewandowskim
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część I: Davida Hume’a argumenty przeciwko cudom
Czy idea piekła nie jest zbyt okrutna? Cztery teorie i stanowisko Clive’a Staplesa Lewisa
Czy Bóg się przed nami chowa? A jeśli tak, to czy jest sadystą? Flew kontra Baggett, Habermas i Kreeft
Czy wystarczy być dobrym, żeby dostać się do nieba? Rozmowa z ks. Bogdanem Kulikiem MSF
Wyznaczanie daty Wielkanocy a data narodzin Jezusa Chrystusa
Alvin Plantinga o tym, że nie wiadomo, co teistom naturalistycznym nie podoba się w idei Boskich interwencji
Czy pojęcie cudu jest logicznie niespójne, bo prawa przyrody nie dopuszczają wyjątków? Argumentacja Roberta A. Larmera
Każdy chce być szczęśliwy, a więc Bóg istnieje? Dowód z pragnienia szczęścia w ujęciu Wincentego Granata a Clive’a Staplesa Lewisa argument z pragnień i Radości. Część IV: Ocena dowodu
Czy wiara może oddalać od Boga? Rozmowa z dr. Andrzejem Molendą
Czy zagadnienie istnienia Boga ma charakter naukowy? Profesor MIT odpowiada na pytania o religię i naukę
Idea cudów jako wyraz deizmu. Odpowiedź Roberta A. Larmera na ten dziwny zarzut
Czy wiara w cuda jest tylko dla naiwnych? Rozmowa z ks. prof. Adamem Świeżyńskim
Czy z piekła można jednak trafić do nieba? Clive S. Lewis i „refrigerium”
Pobożne życzenie nieistnienia Boga – jako przyczyna ateizmu
Zmartwychwstanie – fakt czy fikcja? Spotkanie z dr Małgorzatą Madej
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 3: Chrystus został pogrzebany
Przynieś, podaj, pozamiataj? Rozmowa o. Pawłem Drobotem o roli kobiet w Kościele
Dlaczego aborcja jest złem? Rozmowa z Anną Szczerbatą
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część VI: Czy nasze władze poznawcze są wiarygodne?
Czy w Kościele jest kryzys? Rozmowa z br. Szymonem Janowskim
Powstanie ery Chrystusowej
Nieracjonalne podstawy ateizmu. Wprowadzenie do sekcji. Część I: Typowe opinie ateistów na temat nieracjonalności wiary religijnej
Wątpliwości fizyka w sprawie fizykoteologii
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część IV: Cztery kontrargumenty Jacka Wojtysiaka
Męka Pańska wg św. Jana. Jezus Król na krzyżu. Rozmowa z ks. Zbigniewem Grochowskim
„Bez seksu? Bez sensu!” Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. III
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część II: Intencjonalność i prawda
Czy w niebie nie ma niczego ciekawego? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. II
Wielkopostne wyznanie wiary. Część 6: Głoszenie zmartwychwstania
„Ułomny ojciec” jako przyczyna niewiary u mężczyzn. Hipoteza Paula C. Vitza
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część IV: Ważność praw logicznych
Kreacjonizm i ewolucja. O. Michał Chaberek OP odpowiada na komentarze internautów
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część V: Hume’a trzy zarzuty a posteriori, odpowiedź Larmera i nieco C.S. Lewisa
Jak nie pokłócić się w Święta? O dobrej komunikacji rozmawiamy z br. Piotrem Kwiatkiem
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część I: Dziewięć konsekwencji, które naturalista musi zaakceptować, choć nie może, skoro jest naturalistą
Media bronią Kościoła? Rozmowa z o. Marcinem Wrzosem i Michałem Jóźwiakiem
Być duchem bez ciała – co to za atrakcja? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. IV
Jest dusza czy jej nie ma? Kilka argumentów J.P. Morelanda na rzecz substancjalnego istnienia duszy – część I
Czy w raju jest nudno? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. I
Kim był św. Paweł? O kontrowersyjnym apostole rozmawiamy z ks. Marcinem Kowalskim
Tajemnice Mszy Świętej. Rozmowa z o. Tomaszem Grabowskim OP
Jest dusza czy jej nie ma? Kilka argumentów J.P. Morelanda na rzecz substancjalnego istnienia duszy – część III
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część III: Odpowiedź Clive’a S. Lewisa
Czy w niebie będziemy sobą? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. V
Celowościowe interpretacje ewolucji przyrody
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu. Część III: Przyczynowość mentalna
Jest dusza czy jej nie ma? Kilka argumentów J.P. Morelanda na rzecz substancjalnego istnienia duszy – część II
Nieracjonalne podstawy ateizmu. Wprowadzenie do sekcji. Część II: Różnica między racjonalnymi i nieracjonalnymi podstawami dla przekonań
Ciało interpłciowe jest objawieniem. Naukowa i teologiczna odpowiedź na pytanie o interseksualność*
Profesor fizyki mówi studentom, że dowody naukowe wskazują na istnienie „projektanta”*
Przedsiębiorca – rynek – gospodarka w świetle encykliki Caritas in veritate Benedykta XVI
Czy św. Paweł wymyślił chrześcijaństwo? Rozmowa z ks. Marcinem Kowalskim
Istnienie wyspecyfikowanej informacji we wszechświecie wskazuje na Boga–Stwórcę*
Młodzi oczekują argumentów za prawdziwością wiary
Czy magia istnieje? Magia a wiara chrześcijańska. Rozmowa z o. Radosławem Brońkiem OP
Biblia o państwie, władzy i podatkach. Rozmowa z o. Jackiem Gniadkiem SVD
O myleniu metafor z rzeczywistością. Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. VI
O sztuce dobrego przemawiania. Rozmowa z ks. prof. Kazimierzem Panusiem
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część II: Odpowiedź Roberta A. Larmera
Skupienie na rzeczach niebiańskich a troska o to, co doczesne. Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. VIII
Życzenia Świąteczne!
Bóg umarł? O wierze w świecie postateistycznym rozmawiamy z Ewą Laskowską
Psychologiczne przyczyny ateizmu Friedricha Nietzschego
C.S. Lewis – pisarz, apologeta, uczony. Rozmowa z prof. Piotrem Bylicą
David Hume, Bertrand Russell – „porzuceni” przez ojca
Idea nieba a uciekanie od rzeczywistości? Jak Clive Staples Lewis obalał mity na temat nieba. Cz. VII
Jak przetrwać kryzys w małżeństwie? Rozmowa z br. Piotrem Zajączkowskim OFM Cap
Jak chronić dziecko przed pornografią? Rozmowa z Katarzyną Nowicką
Rośliny i szarańcze w Biblii. Rozmowa o biblijnej archeologii z dr Anną Wajdą
Zawód influencer – co na to Kościół? Rozmowa z ks. Adamem Kłonowskim
Po co i jak pościć? Rozmowa z ks. Pawełem Cieślikiem
Czy każde życie jest wartościowe? Druga część rozmowy z Anną Szczerbatą
Teoria Przywiązania – Wiara i Psychologia. Rozmowa z ks. Piotrem Marchwickim SDB
Trójca Święta – logika i tajemnica. Rozmowa z ks. Krzysztofem Mętlewiczem
Spotkajmy się na Targach Wydawców Katolickich!
Gilbert K. Chesterton – obrońca wiary i rozsądku. Rozmowa z Ewą Laskowską
Jak pogodzić wiarę z rozumem? Relacja z konferencji “Dwa skrzydła – wiara i rozum”
Potop. Czy prehistoryczna apokalipsa wydarzyła się naprawdę?
Po co nam spowiedź? Rozmowa z o. Dariuszem Piórkowskim SJ
Argumenty C.S. Lewisa na rzecz wiary w Boga. Rozmowa z prof. Piotrem Bylicą
Recenzja książki Alistera McGratha, Intelektualny świat C.S. Lewisa*
Jaki sens ma małżeństwo? Rozmowa z Magdą i Wiesławem Grabowskimi
Argumenty za istnieniem Boga: od rozumu i szkicu do doświadczenia Boga. Rozmowa z o. Rafałem Sergiuszem Nizińskim
Dlaczego młodzi boją się dorosłości? Rozmowa z dr Anną Wieradzką-Pilarczyk
Dialog międzyreligijny – historia, cele i kontrowersje. Rozmowa z o. Wojciechem Klujem OMI
Fejkowy kościół internetowy. Jak walczyć z kłamstwami w sieci? Rozmowa z ks. Łukaszem Waśko
„Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść […]?” (Mt 11,3). O znaczeniu i historii Adwentu
Duchy i życie po śmierci. Czy jeszcze w to wierzymy? Rozmowa z ks. prof. Janem Perszonem
Sekty i “końce świata” – odwieczna fascynacja. Rozmowa z Ireneuszem Kamińskim