“Rozmowy o apologetyce” #11 Jak działa Bóg? Ks. Adam Świeżyński
Małgorzata Madej
Działanie Boga w świecie jest zdecydowanie tajemniczą kwestią, dlatego ks. prof. Adam Świeżyński w rozmowie z Małgorzatą Madej uchyla nieco rąbka tej tajemnicy. Czy Bóg działa tak jak człowiek? Czy Bóg działa w świecie przyrody? A jeżeli tak, to w jaki sposób? Czy nakręcił ten świat niczym zegarek i już się do tego działania nie miesza, czy może nadal np. na poziomie atomowym cały czas ingeruje w naszą rzeczywistość? Jeżeli Bóg może działać w świecie przyrody, to dlaczego nie robi tego tam, gdzie nam się wydaje jest to najbardziej potrzebne?
Ks. prof. Adam Świeżyński jest wykładowcą na UKSW W Warszawie w Katedrze Filozofii Przyrody, jest także autorem ponad stu publikacji naukowych o tematyce filozoficznej oraz poetą.
POSŁUCHAJ POZOSTAŁYCH ODCINKÓW PODCASTU
W “Rozmowach o apologetyce” skupiamy się na obronie prawd i wartości chrześcijańskich. Wyjaśniamy prostym językiem, dlaczego wiara chrześcijańska jest aktualna, a życie według jej wartości jest wciąż możliwe w XXI w. Wraz z zaproszonymi gośćmi, specjalistami z obszaru teologii i dziedzin pokrewnych, publicystami i autorami, zastanawiamy się nad racjonalnością wyznania wiary, relacją między religią i nauką oraz miejscem Boga w świecie zdominowanym przez podejście naukowe. Prezentujemy argumenty, dzięki którym słuchaczom łatwiej będzie przekonywać inne osoby, że warto wierzyć Jezusowi, Biblii i Kościołowi. Podcast prowadzi Małgorzata Madej.
“Rozmowy o apologetyce” oglądaj na: YouTube i Facebooku Contra Gentiles
Słuchaj na: SoundCloud, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcast
Przeczytaj także
-
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
-
Działanie Boga powszechne i szczególne
-
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
-
Proste działanie ze strony Boga
-
Złożone działanie Boga
-
Stwórcze działanie Boga
-
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
-
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
-
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
-
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
-
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
-
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
-
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
-
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
-
Stworzenie bez początku, czyli mocny teizm naturalistyczny o stworzeniu świata
-
"Rozmowy o apologetyce" #11 Jak działa Bóg? Ks. Adam Świeżyński
-
Jak Bóg stworzył człowieka – według teizmu naturalistycznego
-
"Rozmowy o apologetyce" #15 Czy Bóg stworzył świat w 7 dni? Prof. Barbara Strzałkowska
-
Alvin Plantinga o tym, że nie wiadomo, co teistom naturalistycznym nie podoba się w idei Boskich interwencji
-
Czy pojęcie cudu jest logicznie niespójne, bo prawa przyrody nie dopuszczają wyjątków? Argumentacja Roberta A. Larmera
-
Idea cudów jako wyraz deizmu. Odpowiedź Roberta A. Larmera na ten dziwny zarzut
-
Czy cuda świadczą o tym, że Bóg jest „partaczem”? Odpowiedź Roberta A. Larmera
-
Czy jeśli Bóg czyni cuda, to jest niesprawiedliwy? Odpowiedź Roberta A. Larmera
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część I: Davida Hume’a argumenty przeciwko cudom
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część II: Odpowiedź Roberta A. Larmera
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część III: Odpowiedź Clive’a S. Lewisa
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część IV: Cztery kontrargumenty Jacka Wojtysiaka
-
Dlaczego Bóg nie ujawnia się w bardziej przekonujący sposób? Profesor MIT odpowiada na pytania o religię i naukę.
-
Czy Bóg się przed nami chowa? A jeśli tak, to czy jest sadystą? Flew kontra Baggett, Habermas i Kreeft
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część V: Hume’a trzy zarzuty a posteriori, odpowiedź Larmera i nieco C.S. Lewisa
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część VI: Chrześcijaństwo a cuda w innych religiach