Działanie Boga w świecie
Deizm głosi, że Bóg powołał świat do istnienia, ale po jego stworzeniu nie interesuje się jego losem, nie wpływa na to, co się z nim i w nim dzieje. Teizm różni się od deizmu twierdzeniem, że po stworzeniu Bóg działa w świecie. Ale jak należy rozumieć to działanie? W jaki sposób Bóg realizuje swoje cele? Czy Jego działanie jest tożsame z łamaniem praw przyrody? Czy Bóg wpływając na świat musi łamać prawa natury, które sam stworzył? Czy “wolno” mu i czy musi to robić? Czy Bóg działa w jakiś jeden określony sposób, czy na różne sposoby? Co odnośnie do tych tematów mówią różne koncepcje teologiczne i filozoficzne? W niniejszej sekcji zajmujemy się tymi problemami. Prezentujemy różne ujęcia i koncepcje, niekiedy alternatywne względem siebie. Problem działania Boga w świecie jest bowiem przedmiotem wciąż trwającej dyskusji filozoficzno-teologicznej. Jej najważniejsze wątki prezentujemy w zamieszczonych tu tekstach. Zainteresowanym tym zagadnieniem polecamy też sekcję Cuda a nauka, która jest poświęcona w sposób szczególny kwestii cudów ujętych w kontekście relacji między nauką a religią.
-
W poszukiwaniu zrozumienia, jak działa Bóg
-
Działanie Boga powszechne i szczególne
-
Działanie Boga bezpośrednie i pośrednie
-
Proste działanie ze strony Boga
-
Złożone działanie Boga
-
Stwórcze działanie Boga
-
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część I: Dlaczego trudno połączyć teizm z naturalizmem i dlaczego warto – według teistów naturalistycznych
-
Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część II: Co trzeba zmienić w teizmie, żeby dostosować go do naturalizmu naukowego
-
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
-
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata – według niektórych teistów naturalistycznych
-
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
-
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
-
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi
-
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
-
Stworzenie bez początku, czyli mocny teizm naturalistyczny o stworzeniu świata
-
"Rozmowy o apologetyce" #11 Jak działa Bóg? Ks. Adam Świeżyński
-
Jak Bóg stworzył człowieka – według teizmu naturalistycznego
-
"Rozmowy o apologetyce" #15 Czy Bóg stworzył świat w 7 dni? Prof. Barbara Strzałkowska
-
Alvin Plantinga o tym, że nie wiadomo, co teistom naturalistycznym nie podoba się w idei Boskich interwencji
-
Czy pojęcie cudu jest logicznie niespójne, bo prawa przyrody nie dopuszczają wyjątków? Argumentacja Roberta A. Larmera
-
Idea cudów jako wyraz deizmu. Odpowiedź Roberta A. Larmera na ten dziwny zarzut
-
Czy cuda świadczą o tym, że Bóg jest „partaczem”? Odpowiedź Roberta A. Larmera
-
Czy jeśli Bóg czyni cuda, to jest niesprawiedliwy? Odpowiedź Roberta A. Larmera
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część I: Davida Hume’a argumenty przeciwko cudom
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część II: Odpowiedź Roberta A. Larmera
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część III: Odpowiedź Clive’a S. Lewisa
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część IV: Cztery kontrargumenty Jacka Wojtysiaka
-
Dlaczego Bóg nie ujawnia się w bardziej przekonujący sposób? Profesor MIT odpowiada na pytania o religię i naukę.
-
Czy Bóg się przed nami chowa? A jeśli tak, to czy jest sadystą? Flew kontra Baggett, Habermas i Kreeft
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część V: Hume’a trzy zarzuty a posteriori, odpowiedź Larmera i nieco C.S. Lewisa
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część VI: Chrześcijaństwo a cuda w innych religiach
Obraz Jeff Jacobs z Pixabay