Piotr Bylica
Prof. UZ, dr hab. Piotr Bylica
Pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Badawczo zajmuje się filozofią nauki oraz filozofią przyrody, szczególnie interesuje się relacją między nauką (naukami przyrodniczymi) i religią (głównie teizmem chrześcijańskim). Autor monografii Współczesny teizm naturalistyczny z punktu widzenia modelu poziomów analizy. Problem działania sfery nadnaturalnej w przyrodzie, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 7, Instytut Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016 oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. Z pracą naukową łączy też takie zainteresowania jak religie świata oraz twórczość C.S. Lewisa. Członek European Society for the Study of Science and Theology, Sekcji Filozofii Przyrody i Nauk Przyrodniczych Polskiego Towarzystwa Filozoficznego oraz Zielonogórskiej Grupy Lokalnej Nauka a Religia.
Poza nauką zdradza łagodne objawy choroby “audiofilskiej”.
-
Odrzucenie antropocentryzmu. Człowiek jako problem dla świata – według...
Mianem „teistów naturalistycznych” określa się grupę filozofów, teologów i naukowców (zazwyczaj przedstawicieli nauk przyrodniczych), którzy starają się dopasować teizm chrześcijański do współczesnego... -
Jak Bóg stworzył człowieka – według teizmu naturalistycznego
W tekście przybliżamy koncepcję stworzenia człowieka przez Boga, która prezentowana jest w ramach teizmu naturalistycznego, czyli stanowiska starającego się godzić teizm chrześcijański ze współczesną... -
Emergencja czasu i przestrzeni?
Z problemem pochodzenia Wszechświata ściśle wiąże się kwestia natury czasu i przestrzeni. Czy czas i przestrzeń istniały przed Wszechświatem? Czy przed jego zaistnieniem był sens pytać... -
Co nowego u neandertalczyków?
Jednym z ważnych zagadnień wyłaniających się z antropologii – nauki o człowieku – jest pytanie: co różni nas od innych istot żywych? Szczególnie ciekawa... -
Stworzenie bez początku, czyli mocny teizm naturalistyczny o stworzeniu świata
Teizm chrześcijański, jak każdy teizm, głosi doktrynę o stworzeniu świata przez osobowego, transcendentnego Boga. Ponadto utrzymuje, że Bóg stworzył świat z nicości (ex... -
Alvin Plantinga o trzech wątpliwościach teistów naturalistycznych wobec cudownych interwencji
W tekście Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną nauką – według Alvina Plantingi przedstawiliśmy odwołujące się do mechaniki... -
Wbrew teizmowi naturalistycznemu Boskie cudowne interwencje nie kłócą się ze współczesną...
Teizm naturalistyczny stara się godzić teizm chrześcijański ze współczesnym naukowym naturalistycznym obrazem świata (patrz Teizm naturalistyczny o działaniu Boga w świecie. Część... -
Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka
W tekście Teizm naturalistyczny i Bóg luk pisaliśmy o niechęci niektórych myślicieli dążących do pogodzenia teizmu chrześcijańskiego z naturalizmem nauki, jaką żywią wobec... -
Ian G. Barbour o działaniu Boga w świecie
Ian G. Barbour (1923–2013) – uznany amerykański filozof, teolog i fizyk – wyznaczył główne trendy w ujmowaniu relacji nauki i religii oraz dostosowywaniu... -
Status kobiety w chrześcijaństwie – odpowiedź na „listę zarzutów”
Popularna opinia, głoszona przede wszystkim w kręgach wojującego feminizmu, głosi, że chrześcijaństwo postrzega kobiety jako gorsze od mężczyzn, a nawet niebędące w pełni ludźmi.... -
Bóg luk a luki dla Boga w przyczynowym porządku świata –...
W tekście Luki dopuszczane przez teizm naturalistyczny: Jezus i metafizyka pisaliśmy o dwóch lukach w naukowym obrazie świata, które według teistów naturalistycznych można wypełniać... -
Teizm naturalistyczny i Bóg luk
Teizm naturalistyczny uznaje, że tylko nauka jest kompetentna wypowiadać się na temat wszystkich zagadnień empirycznych. Popiera też stosowanie w nauce naturalizmu metodologicznego, tym...