Piotr Bylica
Prof. UZ, dr hab. Piotr Bylica
Pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Badawczo zajmuje się filozofią nauki oraz filozofią przyrody, szczególnie interesuje się relacją między nauką (naukami przyrodniczymi) i religią (głównie teizmem chrześcijańskim). Autor monografii Współczesny teizm naturalistyczny z punktu widzenia modelu poziomów analizy. Problem działania sfery nadnaturalnej w przyrodzie, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 7, Instytut Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016 oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. Z pracą naukową łączy też takie zainteresowania jak religie świata oraz twórczość C.S. Lewisa. Członek European Society for the Study of Science and Theology, Sekcji Filozofii Przyrody i Nauk Przyrodniczych Polskiego Towarzystwa Filozoficznego oraz Zielonogórskiej Grupy Lokalnej Nauka a Religia.
Poza nauką zdradza łagodne objawy choroby “audiofilskiej”.
-
Kobiety w Nowym Testamencie. Część I: Ewangelie
Wiele fragmentów Ewangelii zawiera argumenty przeciwko tezie o marginalizowaniu kobiet w chrześcijaństwie. Odwołujemy się tutaj do niektórych z nich. W tekście Różne odmiany... -
Różne odmiany feminizmu o stosunku chrześcijaństwa do kobiet i kobiecości (w zarysie)
Tekst pozwala przynajmniej częściowo uchwycić złożoność i różnorodność tego, co określa się mianem „feminizmu”. W zarysie przedstawiamy tu główne idee, koncepcje i ujęcia określane... -
Katolicka wizja świata we Władcy Pierścieni Johna Ronalda Reuela Tolkiena
W jednym z listów Tolkien napisał: „Władca Pierścieni jest zasadniczo dziełem religijnym i katolickim; początkowo niezamierzenie, lecz w poprawkach świadomie. […] Element religijny został... -
Tolkien o Opatrzności
Jednym z ważniejszych chrześcijańskich wątków w twórczości Johna Ronalda Reuela Tolkiena jest Opatrzność. Słowo „Opatrzność” nie pojawia się ani we Władcy Pierścieni, ani... -
Teizm Silmarillionu – Eru i stworzenie świata
John Ronald Reuel Tolkien był zaangażowanym katolikiem. W niniejszym tekście pokazujemy, jak pewne elementy w koncepcji rzeczywistości będącej wytworem wyobraźni Tolkiena... -
Wielość podobnych mitologii a prawdziwość chrześcijaństwa – według Clive’a Staplesa...
Przedstawiamy argumentację Lewisa, według której wielość podobnych mitologii mówiących o umierającym i odradzającym się bogu wcale nie musi świadczyć przeciwko prawdziwości chrześcijaństwa, a raczej... -
Chrześcijaństwo jako „prawdziwy mit” – według Clive’a Staplesa Lewisa
Clive Staples Lewis, uznawany za najważniejszego współczesnego apologetę chrześcijaństwa, przekonywał po swoim nawróceniu, że historia Jezusa to „prawdziwy mit”. Dla niektórych chrześcijan może... -
Zagadka daty nawrócenia Lewisa
Clive Staples Lewis (1898−1963) był ateistą, ale nawrócił się na teizm, a następnie na chrześcijaństwo i został najważniejszym apologetą chrześcijańskim XX wieku. Kiedy jednak... -
Argument z pragnień − odpowiedzi na zastrzeżenia i zarzuty. Część II: Absurd...
W tekście prezentujemy odpowiedź na zarzut o nieprawomocności C.S. Lewisa argumentu z pragnień przeciwko naturalizmowi. Zajmujemy się przedstawioną przez Petera S. Williamsa obroną przesłanki... -
Nie ma nauki bez założeń: Epistemiczne układy odniesienia*
EUO to założenia, które dotyczą całej nauki. Wyznaczają one, jak uprawiać naukę jako taką. Wpływają na wszystkie naukowe teorie i dyscypliny. Można... -
Obiektywizm i subiektywizm nauki*
Niektóre teorie przyjmowane w nauce mają charakter metafizyczny i nie podlegają ocenie na drodze badań empirycznych. Zatem fakty i logika, czyli czynniki mające odpowiadać... -
Scjentyzm czy naturalizm metodologiczny problemem dla chrześcijanina – według Roberta...
Amerykański wierzący filozof z Wheaton College, Robert C. O’Connor uważa, że postulat dopuszczenia do nauki wyjaśnień nadnaturalistycznych ignoruje porządek kompetencyjny nauki i teologii....