Piotr Bylica
Prof. UZ, dr hab. Piotr Bylica
Pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Badawczo zajmuje się filozofią nauki oraz filozofią przyrody, szczególnie interesuje się relacją między nauką (naukami przyrodniczymi) i religią (głównie teizmem chrześcijańskim). Autor monografii Współczesny teizm naturalistyczny z punktu widzenia modelu poziomów analizy. Problem działania sfery nadnaturalnej w przyrodzie, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 7, Instytut Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016 oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. Z pracą naukową łączy też takie zainteresowania jak religie świata oraz twórczość C.S. Lewisa. Członek European Society for the Study of Science and Theology, Sekcji Filozofii Przyrody i Nauk Przyrodniczych Polskiego Towarzystwa Filozoficznego oraz Zielonogórskiej Grupy Lokalnej Nauka a Religia.
Poza nauką zdradza łagodne objawy choroby “audiofilskiej”.
-
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część IV: Cztery kontrargumenty Jacka Wojtysiaka
Przyjęcie kryterium oceny wiarygodności relacji o cudach prowadzi do absurdu – uważa polski filozof Jacek Wojtysiak. Jeśli się na nie zgodzimy, to: „(1)... -
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część III: Odpowiedź Clive’a S. Lewisa
W kolejnym tekście z cyklu Czy cuda to „zabobonne mamidła”? dotyczącym Davida Hume’a argumentacji przeciwko cudom przedstawiamy odpowiedź Clive’a S. Lewisa na zarzuty Hume’a.... -
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część II: Odpowiedź Roberta A. Larmera
W drugim tekście z cyklu Czy cuda to „zabobonne mamidła”? dotyczącym Davida Hume’a argumentacji przeciwko cudom prezentujemy, jak wywód Hume’a rozumie kanadyjski filozof... -
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część I: Davida Hume’a argumenty przeciwko...
Teksty z cyklu Czy cuda to „zabobonne mamidła”? dotyczą wpływowej argumentacji XVIII-wiecznego szkockiego filozofa Davida Hume’a przeciwko cudom. W części pierwszej prezentujemy wywód... -
Czy jeśli Bóg czyni cuda, to jest niesprawiedliwy? Odpowiedź Roberta A....
Wśród argumentów przeciwko idei występowania cudów znalazł się i taki, że gdyby Bóg czynił cuda, oznaczałoby to, że jest bardzo wybiórczy w swoim działaniu,... -
Czy cuda świadczą o tym, że Bóg jest „partaczem”? Odpowiedź Roberta A....
Niektórzy uważają, że cuda są niemożliwe. Gdyby bowiem Bóg je czynił, oznaczałoby to, że jest partaczem, bo musi poprawiać to, co stworzył. W tekście prezentujemy,... -
Idea cudów jako wyraz deizmu. Odpowiedź Roberta A. Larmera...
Wśród zarzutów w sprawie idei cudów pojawia się i taki, że w rzeczywistości zakłada ona deistyczną koncepcję relacji Boga i świata. Jest to dziwna insynuacja,... -
Czy pojęcie cudu jest logicznie niespójne, bo prawa przyrody nie dopuszczają wyjątków?...
Pewna grupa przeciwników idei występowania cudów twierdzi nie tylko, że cudów nie ma, ale że samo pojęcie cudu jest logicznie niespójne. Uznają oni,... -
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu....
Według amerykańskiego filozofa Victora Repperta – jeśli nasze władze poznawcze są wiarygodne, to naturalizm musi być fałszywy, a z założenia, że nasze... -
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu....
W części V przedstawiamy argumentację amerykańskiego filozofa Victora Repperta, że naturalista będący fizykalistą i redukcjonistą, który na drodze wnioskowania dochodzi do przekonania o prawdziwości naturalizmu, ma problem ze stwierdzeniem,... -
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu....
W części IV przedstawiamy argumentację Victora Repperta, że naturalista ma poważny problem z uznaniem ważności praw logiki, a przynajmniej takim ich rozumieniem, które nie podważałoby... -
Kilka argumentów przeciwko naturalizmowi w Clive’a Staplesa Lewisa argumencie z rozumu....
Prezentujemy argumentację Victora Repperta, że naturalista ma poważny problem z uznaniem, iż treść jednego stanu mentalnego może być przyczyną innego stanu mentalnego....