Piotr Bylica
Prof. UZ, dr hab. Piotr Bylica
Pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Badawczo zajmuje się filozofią nauki oraz filozofią przyrody, szczególnie interesuje się relacją między nauką (naukami przyrodniczymi) i religią (głównie teizmem chrześcijańskim). Autor monografii Współczesny teizm naturalistyczny z punktu widzenia modelu poziomów analizy. Problem działania sfery nadnaturalnej w przyrodzie, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 7, Instytut Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016 oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. Z pracą naukową łączy też takie zainteresowania jak religie świata oraz twórczość C.S. Lewisa. Członek European Society for the Study of Science and Theology, Sekcji Filozofii Przyrody i Nauk Przyrodniczych Polskiego Towarzystwa Filozoficznego oraz Zielonogórskiej Grupy Lokalnej Nauka a Religia.
Poza nauką zdradza łagodne objawy choroby “audiofilskiej”.
-
Argumenty C.S. Lewisa na rzecz wiary w Boga. Rozmowa z prof. Piotrem Bylicą
Posłuchaj pierwszej części rozmowy. Kontynuujemy rozmowę o C.S. Lewisie i o jego argumentach na rzecz wiary chrześcijańskiej. Rozmawiamy zatem o argumencie z pragnienia, argumencie z moralności,... -
Czy z piekła można jednak trafić do nieba? Clive S. Lewis i „refrigerium”
W chrześcijaństwie panuje przekonanie, że jeśli ktoś po śmierci trafi do piekła, to dla tej osoby nie ma już możliwości zbawienia. Piekło jest karą ostateczną. W jednym... -
C.S. Lewis – pisarz, apologeta, uczony. Rozmowa z prof. Piotrem Bylicą
Co niezwykłego jest w życiu czy literaturze C.S. Lewisa, że jest on nadal tak lubiany i chętnie czytany? O niezwykłym człowieku, pisarzu, apologecie i uczonym rozmawiamy z prof. Piotrem Bylicą.... -
Wątpliwości fizyka w sprawie fizykoteologii
Co uznany fizyk z Massachusetts Institute of Technology – Ian Hutchinson – ma do powiedzenia o możliwości naukowego poznania osobowych aspektów Boga, teologii naturalnej... -
Czy wiara religijna to ślepa wiara?
Można spotkać opinię, że wiara religijna ze swej istoty jest czymś irracjonalnym. Szczególnie tak zwani nowi ateiści starają się wykazać, że religijność osób... -
Celowościowe interpretacje ewolucji przyrody
Zgodnie z powszechnym przekonaniem naukowe ewolucyjne wyjaśnienie pochodzenia różnorodności życia na Ziemi, w tym człowieka, stanowi alternatywę dla religijnej (w szczególności chrześcijańskiej)... -
Czy idea piekła nie jest zbyt okrutna? Cztery teorie i stanowisko Clive’a...
Problem piekła, o którym mówi chrześcijaństwo, ma dwa główne aspekty. Z jednej strony to zagadnienie logiczne: czy idea piekła jest w ogóle do pogodzenia z tym, co chrześcijaństwo mówi... -
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część VI: Chrześcijaństwo a cuda w innych religiach
Szkocki filozof David Hume przekonywał, że cuda jednej religii zaprzeczają cudom drugiej religii, zatem wzajemnie się unieważniają. Kanadyjski filozof Robert... -
Czy cuda to „zabobonne mamidła”? Część V: Hume’a trzy zarzuty a posteriori,...
Niewiarygodność świadków, skłonność ludzi religijnych do wiary w rzeczy niezwykłe, prymitywizm ludów, u których mnożą się relacje o cudach – oto trzy z czterech argumentów... -
Czy zagadnienie istnienia Boga ma charakter naukowy? Profesor MIT odpowiada na pytania...
Jeśli nauka zajmuje się poznawaniem faktów, a istnienie lub nieistnienie Boga jest faktem, to czy pytanie o Jego istnienie jest pytaniem naukowym? Czy nauka... -
Czy Bóg się przed nami chowa? A jeśli tak, to czy jest sadystą? Flew...
Nie wszyscy są przekonani o istnieniu Boga. Dlaczego? Czy Bóg nie mógłby ujawnić tego, że istnieje, w sposób, który byłby przekonujący dla wszystkich? Teiści przyjmują, że Bóg ma dobre... -
Dlaczego Bóg nie ujawnia się w bardziej przekonujący sposób? Profesor MIT...
Czy Bóg się ukrywa? Takim pytaniem zajmujemy się w tekście poświęconym rozważaniom Iana Hutchinsona, uznanego amerykańskiego fizyka jądrowego z Massachusetts Institute of...