Piotr Bylica
Prof. UZ, dr hab. Piotr Bylica
Pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Badawczo zajmuje się filozofią nauki oraz filozofią przyrody, szczególnie interesuje się relacją między nauką (naukami przyrodniczymi) i religią (głównie teizmem chrześcijańskim). Autor monografii Współczesny teizm naturalistyczny z punktu widzenia modelu poziomów analizy. Problem działania sfery nadnaturalnej w przyrodzie, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 7, Instytut Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016 oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. Z pracą naukową łączy też takie zainteresowania jak religie świata oraz twórczość C.S. Lewisa. Członek European Society for the Study of Science and Theology, Sekcji Filozofii Przyrody i Nauk Przyrodniczych Polskiego Towarzystwa Filozoficznego oraz Zielonogórskiej Grupy Lokalnej Nauka a Religia.
Poza nauką zdradza łagodne objawy choroby “audiofilskiej”.
-
Czy moralność to sprawa umowna?
Subiektywista może utrzymywać, że prawo moralne to tylko umowa między ludźmi, wyłącznie konwencja. Uczucia, które prawo moralne wywołuje, czyli poczucie presji, jaką... -
Zmienność moralności: dziś nie palimy czarownic
Subiektywiści jako podstawowy swój argument podają, że zasady moralne różnią się w zależności od epoki lub cywilizacji. Clive Staples Lewis wykazywał, że jest... -
Naturalizm w naukach o świadomości
Tradycyjne w chrześcijaństwie jest przekonanie, że człowiek to istota nie tylko cielesna, ale też duchowa. Nie jest więc ani tylko ciałem, ani tylko duszą. Ciała nasze są tak samo cielesne jak... -
Czy nauka jest światopoglądowo neutralna?
Nauka, fakty i mity Zdecydowana większość osób, które zawodowo nie zajmują się problemami ogólnej metodologii nauk czy filozofii nauki, jest skłonna uważać,... -
Dowód ontologiczny
Dowód, który nie miał być dowodem To, co określa się powszechnie jako dowód ontologiczny na istnienie Boga, jest fragmentem rozważań św. Anzelma z Canterbury (ok.... -
Argument z moralności
Fakty Ludzie odczuwają wewnętrzne nakazy, by postępować w określony sposób, zgodnie z pewnymi regułami. Wyrażają też pretensję wobec innych, gdy ci zasad tych nie przestrzegają.... -
Socjobiologia wobec religii
Tekst prezentuje wyjaśnienie religii z punktu widzenia socjobiologii. Jej twórca Edward O. Wilson (ur. 1929) połączył wyniki swoich badań nad „społecznym”... -
Religia jako wytwór społeczny
Tekst przybliża rozumienie religii, jakie przedstawił Émile Durkheim (1858‒1917), jeden z twórców socjologii. Uważał on, że religię można sprowadzić do tego, co społeczne.... -
Religia jako nerwica
Zygmunt Freud (1856‒1939) religię wyjaśniał jako zjawisko psychologiczne. Z tekstu dowiesz się, że Freud opierał swoje wnioski na temat religii na własnej koncepcji,... -
Religia jako niereligia
Pewna dość zaskakująca na pierwszy rzut oka koncepcja głosi, że religia nie istnieje. Tym, którzy nie prowadzą odpowiednich badań, nie poddali tej sprawy właściwej refleksji filozoficznej,... -
Dlaczego tylko jedna religia miałaby być prawdziwa?
Z tekstu dowiesz się, że idea, według której jest niedorzeczne, by tylko jedna religia była prawdziwa (biorąc pod uwagę wielość religii na świecie), opiera się między...